
Istmesoojendus
Autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson ning erinevad saatekülalised võtavad iganädalases autopodcastis "Istmesoojendus" luubi alla nädala kõige kuumemad autoteemad, arvustavad sõidetud masinaid ning arutavad nädala jooksul tekkinud liikluse ja autodega seotud mõtteid või jagavad nippe. Istmed kuumaks!

Istmesoojendus
Tehnoloogia
186 episoodi
Episoodid


173. USA-s alanud autofirmade töötajate streik võib maksta 150 mln USD päevas
Seekordse "Istmesoojenduse" peateemaks on USA-s toimuv autofirmade töötajate ametiühingu UAW streik.
Enne aga Eestist - Vanasadama tramm ei ole ainuke suur projekt, mille osas silmad lahti hoida. Lähiaastatel on remonti minemas ka Peterburi tee, Liivalaia, Tulika, Laki jpm. Seega ärge kunagi arvake, et hullemaks minna ei saa.
Kas teadsite, et lisaks kliimaministeeriumile on Eestil ka oma liikuvuse asekantsler? Eelmisel nädalal kuulutas ta välja liikuvusnädala, mis lõpeb 24. septembril autovaba päevaga.
Saate peateema on aga Ameerika Ühendriikides toimuv United Auto Workers'i ehk UAW streik. Autotootjate töötajad nõuavad muuhulgas 40% palgatõusu, kindlaksmääratud hüvitistega pensioni ja neljapäevast töönädalat.
Streik alles kogub tuure ja mäng käib - USA "suur kolmik" teeb oma esialgseid pakkumisi, mida UAW peab solvavaiks. Streik võib tootjatele maksma minna umbes 150 miljonit dollarit päevas, seega liiga kauaks nad oma varudele elama ei saa jääda.
Liiatigi võib streik kasvades ja venides USA majandusele laastavalt mõjuda, vähendades SKT-d 5,6 miljardi dollari võrra ja vähendada USA majanduskasvu 0,7% võrra, mis on käesoleva aasta prognoositud 1,8% kasvust päris pirakas ports. Jälgime huviga, kaua ühingu ja tootjate omavaheline tiirutamine käib, enne kui käed lüüakse.
Aasta lõpp aga läheneb ja see tähendab ka igasuguste aasta auto valimiste aktiveerumist. Üks neist ettevõtmistest on Eesti Autogala, mille raames Veli terve pinu sportautodega sõitmas käis. Seega selle nädala proovisõiduautosid on lausa mitu - alates Kia EV6 GT-st kuni Ferrari 296 GTB-ni. Mida aga teeb valikus Ford Ranger Raptor?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
20.09.2023
26 m


172. Automessidest on saamas "liikuvusfestivalid"
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue autotööstuse uudistele keskenduva episoodiga. Muuhulgas käis Indrek Münchenis automessil.
Enne aga kodumaiseid uudiseid: tundub, et Vanasadama trammiliini projekt püsib graafikus ja lubadustest peetakse kinni.
Nädala liiklusmõtteid ja -tähelepanekuid on seekord lausa neli, sealhulgas ka alarmsõidukeid ja liiklusseadust puudutav mõte ning üks teema, mille üle käib täiesti asjatu kiun.
Kütuserubriigis on jutuväärilisi asju küllaga - Brent, tarnekärped, kodumaised kampaaniad jne. Ühtlasi kiikame Ühendkuningriiki, kus avati seni suurim elektriautode laadimisjaam lausa 180 laadijaga.
Automaksuvastase petitsiooni allkirjad anti koos kahe kingitusega üle riigikogule, kuid rahvale jäi kahjuks kogu aktsiooni juures midagi hoopis muud hambusse.
Räägime Eesti augusti automüügist, kus suuri üllatusi pole. Lisaks toimus Tartus 28. korda Motoshow, Indrek aga käis hoopis Münchenis, kus toimus IAA2023 ehk Frankfurdi autonäituse järeltulija.
Mis olid messi olulisimad ja tähelepanuväärseimad autod? Mis uudiseid veel teada sai? Mis korralduse juures häiris? Kuidas Eesti delegatsioon sinna kohale sai? Mis on aga vast olulisim järeldus messilt?
Nädala Elon ja Tesla on seekord personalivaldkonnast - Elon Muski mantlipärijaks loodetud finantsjuht üllatas analüütikuid ja astus hoopis tagasi.
Nädala proovisõiduauto on Renault Captur E-Tech. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson.
12.09.2023
1h 4 m


171. Häkkerid said vähese vaevaga Tesla autodele ligi
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue autotööstuse uudistele keskenduva osaga. Seekord on juttu muuhulgas ka Teslade turvanõrkusest.
Enne aga vaatame, mis seisus on Vanasadama trammi projektiga seoses linnapea poolt antud lubadused. Kütusehindade osas on lõpuks posti otsa jõudnud tõus - miks?
Eeloleval nädalavahetusel toimub autoüritus Oldtimer camp. Mis see on, kus toimub, mida näha saab ja palju see maksab?
Anname ühe soovituse seoses Saksamaalt toodud kasutatud autodega. Nimelt toimib juba mõnda aega lahendus, kus Transpordiamet saab teada autode päris läbisõidu ning "keritud" masinaid niisama lihtsalt arvele ei saa.
London laiendab ülimadalheitmetsooni ehk ULEZ-i, linlased sellega loomulikult rahul ei ole. Londoni linnapea aga näeb asja teises valguses.
Vaatame ka vahelduseks kosmosesse - viimasel ajal on toimunud mitu edukamat ja vähem edukamat Kuu-missiooni. Mis riigid ses osas läbi aegade edukaimad on olnud?
Kia õrritab uue elektriautoga EV5, Ford on välja töötamas oma elektriautode platvormi - seni on kasutatud VW AG MEB-platvormi.
Nädala Elonil on aga suur mure - nimelt õnnestus häkkeritel ligi saada mitte ainult Teslade tasulistele lisadele, vaid sealtkaudu ka kogu auto ülejäänud funktsioonidele. Tema õnneks oli tegu "valge mütsiga" ehk sõbralike häkkeritega - kuid turvaauk on tõsine.
Nädala proovisõiduauto on reisimiseks ja telkimiseks mõeldud Sleep Packiga varustatud Dacia Jogger. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson.
30.08.2023
40 m


170. San Francisco "isetaksod" on juba osalenud mitmetes liiklusõnnetustes
Seekord vaatame, kuidas läheb eelmises saates mainitud San Francisco isejuhtivatel taksodel.
Enne aga räägime pisut kodumaisest. Vanasadama tramm, liiklussoovitus ja mõtted automaksu kohta. Nüüd on peale hakanud tõeline luige, haugi ja vähi mäng, mis oma absurdsuses pakub vähemalt suurt meelelahutuslikku väärtust. Vaatame ka, palju hääli on kogunud automaksuvastane petitsioon.
Veho AS võtab oma esindustes kasutusele sularahavaba lähenemise. Kõikides firma esindustes saab 1. septembrist alates maksta vaid ülekande või arvega.
Räägime ka rendiautode parkimisanarhiast. Linlastel on teatud kohtades tekkinud tõsine probleem - enam ei saa isegi poes käia, sest parkimiskohad on rendikate poolt hõivatud. Kuidas kommenteerib seda Bolt? Kes saaks üldse midagi kaose lahendamiseks ette võtta?
Vaatame ka, millised autos suitsetamist reguleerivad seadused eri riikides kehtivad ja kuidas on lood Eestiga. Kellelt oleks õppida, mida võiks seadusloomel arvesse võtta?
Välismaisest - veel üks autotootja liitus NACS (ehk Tesla) laadimisstandardiga. USA börsile suundus veel üks suur autotootja, kelle turuväärtus on sama suur kui Fordi ja General Motorsi oma kokku.
Suurimaks uudiseks on teist nädalat järjest San Francisco "isetaksod", seekord aga nende hakkamasaamine inimfaktori puudumisega. Hetkel toimetab neid linnas umbes pooltuhat, kuid juba on tekkinud suuremad probleemid, mille ühisnimetajaks ongi justnimelt inimteguri puudumine. Mis siis juhtunud on?
Nädala number on 735 (miljonit!) ja see tuleb Elon Muskilt ja Teslalt. Nädala proovisõiduauto on Renault Austral. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
24.08.2023
43 m


169. San Francisco andis rohelise tule täiesti mehitamata taksosõitudele
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue autotööstuse arengutele keskenduva osaga. Seekord on nädala suurimaks uudiseks San Francisco otsus lubada teedele täiesti autonoomsed, ilma ohutusjuhita taksod.
Alustame aga Eestist. Vanasadama trammi projekti osas on linnavalitsus välja käinud kaks lubadust. Jälgime huviga. Vastame ka ühe kuulaja kommentaarile Reidi tee bussiraja teemal. Nädala liiklusmõte ja -kiitus läheb ühele jalgratturile. Loodame kohata rohkem tema moodi liiklejaid!
Kahjuks on riik otsustanud loobuda veapunktisüsteemist. Arutleme, miks see on kehv mõte - ja mida halba see otsus tegelikult meile ütleb. Käime üle ka mitmed liiklusseaduse muudatused, mis jõustuvad 2025. aastaks.
Kütusest ja automaksust teeme juttu lühidalt, lisaks vastame veel ühe kuulaja kommentaarile seoses eelmise saate elektriautopõlengute teemaga.
Kinodesse on jõudnud võidusõidufilm Gran Turismo. Veli käis vaatamas ja avaldab arvamust, pikemalt saab lugeda siit.
Nädala olulisimad uudised on seotud San Franciscoga. Ühelt poolt palub linnapea Elon Muski, et too jätaks Twitt... vabandust, X-i peakorteri sinna. Teisalt on sündimas ajalugu - Waymo ja GM Cruise said rohelise tule viia läbi täiesti mehitamata taksosõite. Kokku on SF-is umbes 500 autot, mis võivad päeval ja ööl nüüd kliente sõidutada ilma ühegi teise inimeseta autos - isegi ohutusjuhti pole tarvis.
Nädala proovisõiduauto on Nissan Ariya. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
16.08.2023
34 m


Erisaade: räägime põhjalikult rollerautodest
"Istmesoojenduse" erisaates räägime seekord rollerautodest. Või mopeedautodest. Või kvadrikutest. Sest nagu välja tuleb - kõik on õiged! Külas on Camex Kaubanduse tegevjuht Kaido Veensalu.
Esialgu räägimegi selgeks terminoloogia - mis defineerib rollerauto? Mis klass on L6E ja mis nõuded kehtivad? Kes nendega sõita võivad?
Edasi pisut "kiusamist" ehk eelarvamusi rollerautode kohta - kas need kaotavad oma eesmärgi, kui juht saab B-kategooria juhiloa? Kuidas on lood turvalisusega? Kas liikluskaos kasvab, mida enam saab rooli inimesi, kes pole liiklusseadust nuusutanudki?
Järgmiseks räägime rollerautode turust - kes toodab kõige rohkem, mis suunas arengud toimuvad? Kui palju Eestis mopeedautosid ostetakse?
Mis loom on aga Eli Zero? Mõlemad saatejuhid said võimaluse sellega ka sõita ja muljetavad lähemalt.
Kõigest sellest ja rohkemastki veel kuuleb saatest. Stuudios olid autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson ning Camex Kaubanduse OÜ tegevjuht Kaido Veensalu.
11.08.2023
26 m


168. Nüüd öeldi otse välja, et automaks on riigieelarve lappimiseks ja ei millekski muuks
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga. Muuhulgas ütles rahandusminister otse välja, et automaks on riigieelarve lappimiseks, muu jutt on soe õhk.
Alustame kodumaiste uudistega: Vanasadama trammiga seoses on tehtud järgmine lollus ja maha joonitud bussiread. Seda, et joonimine linnaruumi juurde ei tekita, näitab ilmekalt see, kuidas rada kasutatakse.
Nädala liiklusmõte tuleb Järvevana teelt - on asju, milleks seadus meid ei kohusta. Ometi oleks mõistlik vahel oma aju rakendada - kuigi seadus ka selleks ei kohusta. Vasaku sõiduraja blokeerimine peaks ometi nii palju kõlapinda saanud olema, et inimesed seda ei teeks - aga võta näpust.
Lähiajal on kodumaal tulemas kaks ägedat autoüritust. Kommenteerime ka viimase aja (elektri)autopõlenguid ja kaeme kütuserubriiki.
Nädala juubilar on Pariisi autonäitus, mil täitus 125 aastat. Nädala kadunuke on aga üks auto, mille kohta Jeremy Clarkson on öelnud, et see on "halvim masin maamiini järel". Esitleti ka uut Toyota Land Cruiserit ning Hyundai Kona Electricut.
Vaatame ka peale kahele uuringule, mis näitavad suuri kääre unistuste ja võimaluste vahel - enamus "kui-ostaksid-uut-autot-kas-võtaksid-elektrilise" küsitlused näitavad, et valdav enamus võtaks. Miks siis reaalsus teistsugune on?
Nädala Eloni rubriigis räägime nii tema plaanitavast puurivõitlusest Mark Zuckerbergiga kui ka esimesest Tesla Cybertruckist, mis vooluliinilt maha veeres.
Nädala proovisõiduauto on SsangYong Rexton. Head kuulamist!
09.08.2023
51 m


167. Tesla kiirlaadijad saavad tööstuse standardiks?
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal autoteemadel, seekord on suurimaks uudiseks Põhja-Ameerikas elektriautode kiirlaadijate ümber toimuv.
Pärast pikka pausi on "Istmesoojenduse" tavaformaat tagasi. Autotööstuses on kahe kuu jooksul toimunud väga palju olulist - kõige olulisemad arengud püüdsime ka saatesse mahutada.
Esiteks Eestist. Räägime Vanasadama trammist, ühistranspordi ümberkorraldustest ja liiklusviisakust puudutavast liiklusmõttest. Kiire põige ka kütuserubriiki - mis hinda kujundab ja kuidas ennustatakse kütuse nõudlust?
Nädalavahetusel toimus kaks hobiautodega seotud üritust, ja seda lausa samal päeval. Tekib vägisi küsimus, kas suvel on vaid üks nädalavahetus?
Lähiaja suurim uudis on aga Põhja-Ameerikas elektriautode laadijatega toimuv. Ühtäkki on täiesti vabatahtlikult teatanud mitmed tootjad, et lähevad üle NACS-ile - ehk laadimisstandardile, mille loonud Tesla. Kes ühinesid, kes sõrad vastu ajasid, kes on topeltagendid? Millisel tootjal sellest suurimad probleemid tulla võivad?
Suuri probleeme on ka mitmetel poliitikutel - kahvlis on nii USA president Joe Biden kui Ühendkuningriigi peaminister Rishi Sunak. Esimene lubas teha üht, kuid ametiühingud nõuavad teist, elegantset lahendust olukorrale pole. Sunak aga on toimetanud lihtsalt vastuoluliselt - üks käsi suunab elektri, teine fossiilse kütuse poole.
Üht värsket autotootjat ähvardab pankrot, samal ajal kui mitmed autokauged ettevõtted on samuti suure hurraaga turule tulemas. Ütleme hüvasti Ford Fiestale ja Audi (ning sõsarluksusbrändide) tegevjuhile ning räägime Elon Muski suurematest ettevõtmistest viimase paari kuu jooksul.
Nädala proovisõiduauto oli Lexus UX 300e.
02.08.2023
1h 1 m


166. Miks peaks autohuviline laskma end eri "koolkondadel" piirata?
"Istmesoojendus" on pärast pikemat pausi tagasi ja ka seekord jätkame hobiautode teemal. Külas on Ralf Tafenau - autohuviline, kes ei lase end erinevatel "koolkondadel" piirata.
Jaapanlased, sakslased, ameeriklased, itaallased; restaureeritud museaalid, hot rod'id, stance... Tihti jääb autofoorumites kolades silma suhtumine, et vali üks ja seisa selle eest! Kuid... miks?
Ralf on selle suhtumise vastand. Autosid ta liiga kergekäeliselt müünud pole ja valikus on midagi igale maitsele - '66 aasta madalaks lastud pinstripe'idega põrnikast kuni maitsekalt tuunitud neljanda põlvkonna Toyota Suprani.
Saates räägime alustuseks sellest, kuidas Ralfi autohuvi tekkis - varsti võib suuremate mõjutajate teemal juba uurimustöö avaldada... Edasi suundume aga tema autovaliku juurde.
Veidi pikemalt räägime Suprast ja selle auto fenomenist - selle mudeli kiidulaul võtab internetis kohati absurdseid mõõtmeid. Mis Ralfi Supra ehitust mõjutas, mis jõu- ja ilunumbreid see evib ja kus seda näha võib?
Muuhulgas räägime ka Eesti autokultuurist üldisemalt - mis on meie autoskeene puudujäägid, kelle tõttu on sellele viimasel ajal halb maik juurde tekkinud ja mida saaks paremini.
26.07.2023
41 m


"Istmesoojenduse" erisaade: kõik kaskokindlustusest
"Istmesoojenduse" erisaates teeme seekord juttu kaskokindlustusest. Külas on LHV kindlustuse kahjukäsitluse juht Rain Tomingas ja Ergo sõidukikindlustuse portfelli juht Kaido Naarits.
Alustuseks räägime mõisted selgeks - mille poolest erineb kasko kohustuslikust liikluskindlustusest? Aga kui lisada juurde erinevad lisad - millal emba-kumba eelistada? Kes korraldavad Eestis kaskokindlustust? Kuidas ja kes teostavad järelevalvet?
Kui palju on Eestis kaskoga kindlustatud autosid? Kui palju jätkatakse kaskoga pärast liisinguperioodi lõppu? Kuidas on olukord aga auto remondiga margiesinduses - tihti ei leia margiesindust kindlustuspartnerite nimekirjast.
Miks ei ole Eestis sarnast andmebaasi nagu LKF-il, kust näeb ka kaskokindlustuse raames tehtud parandusi? Ühesõidukiavariide puhul võib auto ostjale ebameeldivat infot varju jääda - kelle huvides see on ja millal see muutuda võiks?
Räägime ka hobiautodest - kuidas käib hobisõiduki kindlustamine, mis tegureid arvesse võetakse, kauaks kindlustada saab? Aga mis saab sel (enamasti sõitmisest pikemal) perioodil, kui auto lihtsalt seisab?
Kuidas toimib sõiduki väärtuse ja pärast ka kahju hindamine? Kas õnnetuse korral võetakse haruldase sõiduki puhul arvesse ka sõiduki väärtuse kukkumist järelturul?
Juttu tuleb ka kindlustuse väljamakse suurust vähendavatest teguritest - mis reeglite rikkumise korral võib juhtuda, et makset vähendatakse või sellest üldse keeldutakse?
09.06.2023
30 m


165. Lapsepõlveunistusest Eesti kiireima tänavaautoni
Seekord on külas Remi Mõngelius, kellele kuulub Eesti võimsaim tänavaauto - rohkem kui 1400-hobujõuline Nissan GT-R.
Nagu ikka, sai kõik alguse siirast lapsepõlveunistusest. Räägime, mis autode "seltskonnas" Remi üles kasvas ning mis tema automaitset kujundas. Mis oli esimene auto ja mida see õpetas?
Mis on Eesti autokultuuri ja hobiautode ehitamise kitsaskohad? Kuidas jõudis aga Toyota Suprat fännav entusiast lõpuks hoopis Nissan GT-R-ini? Mis on selle auto eesmärk?
Räägime ka natuke tehnilisemalt, mida on muutma pidanud, et see võimsus välja anda ja sellele ka pikaajaliselt vastu pidada. Millised komponendid on varuga valitud ja miks?
Arutame ka levinud eksiarvamuse teemal, et kõrgetasemelise kiire auto ehitamine ei vaja muud kui paksu tengelpunga. Kas Eestis on üldse sellisel tasemel ehitajad ja asjaajajad, keda jäägitult usaldada võiks?
Räägime ka sellisel tasemel auto ehitamisega seotud stressist - järgmine aspekt, millele ei oska tihti mõelda ei kõrvalseisjad ega asjaosalised ise. Mis on maailmatasemel kvaliteedi taga ajamise hind?
Mida aga võiks kõrva taha panna see noor unistaja, kes soovib ka ise lapsepõlveunistust teoks teha?
07.06.2023
1h 6 m


164. Kui tõesed on stereotüübid Opelite kohta?
Suvesoojadega on vältimatult käes ka hobiautode hooaeg, ja seetõttu on sellenädalane autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" tavapärasest pisut teises võtmes.
Nii selles kui ka paaris järgnevas saates tulevad külla erinevad autoentusiastid, kes esindavad täiesti erinevaid margihuvisid, koolkondi ja autoehituse filosoofiaid.
Esimene külaline on Anvar Valdok, kelle isikliku autoajaloo täidavad pea täielikult Opelid. Kuidas selline huvi tekkis? Kas Eestis on Opelientusiaste palju? Aga mujal maailmas?
Käime üksipulgi läbi eredamad autod, arutame levinumaid stereotüüpe ja vaatame, kui vettpidavad need Anvari 25-Opelise ajaloo jooksul olnud on.
Lõpetame ka väikse õrritiga - suve jooksul on valmimas videolugu ühest eriti haruldasest autost, mille Anvar äsja Eestisse tõi.
Järgmises saates tuleb külla Eesti hetkel võimsaima tänavaauto omanik. Saatejuht on Veli V. Rajasaar, külas käis autoentusiast Anvar Valdok.
24.05.2023
35 m


163. General Motors tuleb Euroopasse tagasi!
Selles saates alustame hobiautode ja võidusõidu teemal - Velil oli nädalavahetusel hooaja esimene võistlus Audrus. Mis sai ette valmistatud, kuidas Honda mootoriga MR2 Spyder end üleval pidas, kas rekordid said purustatud ja mis edasi?
Kütuserubriigi ja automaksu teemadel on pigem vaikus - ja see on hea! Automaksu osas aga soovib kaasa rääkida uus ühendus - Eesti autoomanike liit.
Hiljuti toimus ka elektriautode mess. Osalenutel oli pigem jagada kriitikat - miks? Kas seda üritust võib ka järgmisel aastal oodata?
Nädala põhiuudiseks on General Motorsi otsus pärast 2017. aasta turult (peaaegu täielikult) lahkumist ikkagi Euroopasse tagasi tulla. Mis autodega ja millal?
Hiinlased lubavad aga tootma hakata ja ka Euroopasse tuua ühe ideeliselt väga ägeda elektrilise sportkupee. Mida kujutab endast MG Cyberster?
Natuke kehvemaid uudiseid on nii Volvolt, Teslalt kui Toyotalt - kõigil on vaja rinda pista erinevate probleemidega alates tagasikutsumisest kuni suuremahulise isikuendmete lekkeni.
Paremaid uudiseid on Volkswagenilt ja Renault'lt, kes plaanivad odavate elektriautode turgu juba lähiajal korralikult raputama asuda. Honda aga toob Euroopasse kaks "meepüssi" - varasemad kuulajad juba teavad, mida see väljend tähendab.
Twitter sai vahepeal uue tegevjuhi, kelle osas loodetakse tõenäoliselt enim müügituge, et lahkunud reklaamikliendid tagasi ja uued juurde meelitada.
Nädala proovisõiduauto on SsangYong Musso. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
19.05.2023
57 m


162. Sõidukite turvalisuses ja kokkupõrketestides ei arvestata piisavalt naistega
Alustuseks mõned liiklustervitused ja väike mõtisklus, kuidas tekivad levinud stereotüübid erinevate sõidukitega liiklejate kohta. Kütuserubriigis on asjad suuremate muutusteta, küll aga on põhjust laita ühe tanklaketi kliendituge.
Britid muretsevad oma inflatsiooni vähendamise akti puudumise pärast - mitmed suurtootjad on öelnud, et oma tehaseid nad sinna ei raja. Selle vältimiseks lobistatakse akudega seotud projektidele heldemaid stiimuleid ja sujuvamat heakskiiduprotsessi.
Fordi tegevjuht ütles välja oma seisukoha suurkonkurendi GM-i otsuse kohta loobuda oma autodes Apple CarPlay'st ja Android Autost - kas tulemas on uus laine tootjate endi nutisüsteeme?
Testimas on nähtud universaalkerega Volkswagen ID.7. Kuigi seda püüti hästi varjata ja võltside summutiotste ja iluvõrega varjata, on selge - Passat Variandi aseaine on tulekul.
Saate põhiteemaks on aga sõidukite turvalisuse testimine - juba 1970ndatest on kokkupõrketestides kasutatud toonase keskmise mehe füsioloogiaga mannekeene. See on aga naised, lapsed, eakad ja ülekaalulised palju haavatavamasse olukorda jätnud. Alles nüüd on autotööstuses midagi ette võetamas.
Nädala Eloni rubriigis teeme juttu Cybertruckiga seotud arengutest, nädala proovisõiduauto on Mercedes-Benz EQS SUV. Head kuulamist!
10.05.2023
46 m


161. Elektritõukside kiirust asutakse lõpuks piirama
“Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal autoteemadel, seekord räägime muuhulgas sellest, et Bolt alustabki elektritõukside kiiruse piiramist.
Alustuseks aga nädala auto- ja liiklusmõtted: kiidame tähelepanelikku kuulajat, kes eelmise saate konnateema jätkuks tõi näite kohast, kus märk on täitsa asjaliku koha leidnud. Aga olgu märk või mitte - tähelepanelikkust!
Räägime pisut ka liiklusest, tervitame järjekordset silmapaistvat autojuhti, kommenteerime Pronksi tänava tööde hetkeseisu ja kordame üleskutset PPA-le: korraldage palun kasvõi üks nädal ka liikluskultuuri talguid! Kiirus ja joobes juhid on arusaadavad valupunktid, kuid kultuur ja kultuuritus võiks ka tähelepanu saada.
Bolt on aga asunud elektriliste tõukerataste kiirust teatud kohtades piirama - ja see on igati tänuväärne. Iseasi, kuidas piiranguid jõustatakse - tarkvaraliselt või järeleulatuvalt? Samuti plaanitakse revideerida tõukside parkimise loogikat.
Vaatame ka kütust - OPEC+, Brent, hetke hinnad ja muud kütuserubriigist tuttavad tähelepanekud. Kus aga kütusega nii hästi pole, on Kuuba, kus nappuse tõttu jäeti ära traditsiooniline maiparaad. See üritus on vankumatult toimunud alates 1959. aastast ja ära jäänud vaid koroonapiirangute tõttu - ent kordagi mitte kütusenappuse pärast. Miks see nii läks?
Piilume ka automaksu arenguid - Transpordiamet käis välja üpris mõistliku ettepaneku, mis sisaldab muuhulgas ka luksusautode kõvemat maksustamist. Mis aga sellest ettepanekust saab, ei ole veel teada - võimalik, et kogu tähelepanu on erinevate arvamuste kogumiseks meelega üles köetud. Eks arvame siis meiegi.
Uudismudelitest ka - juttu tuleb Renault Cliost, Capturist ja tõenäoliselt viimasest Mercedes-Benz E-klassist, vähemalt sellisel kujul nagu me seni harjunud oleme.
Nädala proovisõiduauto oli Peugeot 408, stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson.
03.05.2023
28 m


160. Hiinlased esitlesid Shanghais 10 000-eurost elektriautot üle 300 km sõiduulatusega
Alustame saadet paari liiklusmõttega - käimas on järjekordne "konnad teel" kampaania, kuid märgid ei paista olevat välja pandud just kõige mõistlikematesse kohtadesse. Tervitame ka paari silmapaistvat liiklejat!
Mis olulisemad muudatused on toimunud liikluses Vanasadama trammiliini ehitusega seoses? Kütuserubriigis saab õnneks kajastada häid uudiseid. Veli käis vaatamas värsket kodumaist rallifilmi "Kurvilise tee legendid". Kas tasub kinno sättida?
Kantselliidipelglikud panevad nüüd silmad kinni: üritame ära tõlkida, mida tähendab Euroopa Komisjoni üleskutse Euroopa Parlamendile ja Euroopa Liidu Nõukogule seoses Euroopa jalgrattasõidu deklaratsiooniga. Komisjon soovib rakendada meetmeid, et edendada jalgrattatööstust ja -liiklust.
Nädala vast olulisim autouudis on aga Shanghai autonäitus ja seal esitletud BYD Seagull - hiinlaste väike elektriline neljakohaline auto, millele lubatakse sõiduulatust üle 300 km ja hinda veidi üle 10 000 euro. See plaanitakse tuua ka Euroopasse.
Vaatame ka Ameerika poole - arutame Tesla värskelt avalikustatud kvartali majandustulemusi ja arutleme, kui kaua Musk isejuhtivuse lubaduse peal liugu lasta saab. Tšiili plaanib natsionaliseerida riigi liitiumitööstuse, Ford plaanib Brasiilia tehase hiinlastele müüa ja liinilt veeres viimane kuuenda põlvkonna Mustang. Kuid tulemas on uus, tõenäoliselt viimane sisepõlemismootoriga Mustangi põlvkond.
Cupra esitles uut mudelit Tavascan, arutleme Porsche lähiajal saabuvate elektriautode üle ja räägime ka SpaceX-i testlennust.
Nädala proovisõiduauto oli Hyundai Ioniq 6, stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson.
26.04.2023
55 m


159. GM hakkab jalgratast leiutama: hüvasti, Android Auto ja Apple CarPlay
Seekord räägime muude uudiste sekka ka General Motorsist ja nende otsusest jalgratast leiutama hakata - ehk loobuda Android Autost ja Apple CarPlay'st ja asuda arendama oma konkureerivat lahendust.
Alustame aga nädala automõttega, mis puudutab liiklusjõmlust ja käimasolevaid liiklustalguid. Meie hinnangul on PPA-l talgute osas veel arenguruumi - probleemsed kohad on ju ka liiklejate tagasisidetagi teada ja tegeletakse peamiselt ikka sõidukiiruse ja joobes juhtidega. Mida võiks teha teisiti?
Nädala number on 3 ja see on seotud elektritõuksidega - just selline hulk inimesi jäi jällekord ette ühel tõuksil sõites. Ometi on rendifirmad öelnud, et selline tegevus on põhimõtteliselt välistatud või tõmmatakse sellele kohe-kohe kriips peale. Tundub, et arenguruumi siiski on.
Räägime ka tõukside sõidukiiruse piiramisest ja Bolti rendiautode parkimisest - parkimiskohtade mujale koondamise tõttu ei saa nüüdsest näiteks enam Tallinna lennujaama parklast Bolti võtta. Kas kasulik otsus või ei saada parklaoperaatoritega enam kaubale?
Poola plaanib aga eriti jõulist (ja objektiivselt lolli) lähenemist Varssavis ja Krakowis madalheitmetsoonide loomisele. Plaanitakse piirata sisepõlemismootoriga autode sisenemist nende vanuse põhjal, ja ajapikku piir karmimaks kruttida. Tulemuseks on põhimõtteliselt aga ainult hobiautoomanike kottimine.
Nädala peateemaks on General Motors - teatati, et nende uutes elektriautodes enam Apple CarPlay'd ja Android Autot ei pakuta. Eelduseks on, et autoostja hakkab kasutama autosse sisseehitatud lahendusi, mida hoogsalt juba luuakse. GM põhjendab otsust muuhulgas sellega, et mõtlevad oma ostjatele, kel ei ole nutiseadet. Siit ka üleskutse - kui meie kuulajate-lugejate hulgas on nutiseadmeta inimesi, kes plaanivad 60 000+ eurot maksvat uut elektriautot soetada, siis palun andke endast märku!
Aasta lõpus on Euroopasse sisenemas uus (muidugi Hiina) automark HiPhi, mis keskendub kõrgema klassi elektriautode tootmisele. Sihiks seatakse nooremad ja jõukamad kliendid, kellel pole veel välja kujunenud margieelistust.
Nädala alguses tõmmati kate Volkswagen ID.7-lt, mida paljud on nimetanud elektriliseks Passati aseaineks. Autole lubatakse kuni 700 km sõiduulatust. Arvestades, et suurim akupakk on 86 kWh, tähendaks see keskmist kulu 12,3 kWh "sajale". Kunagi toimuva proovisõidu kutset ootame seega vägagi pingsalt.
19.04.2023
46 m


158. Koalitsioonilepe, liikuvus ja automaks - külas riigikogulane Mario Kadastik
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal autoteemadel, sel korral on külas teadlane, riigikogulane ja autohuviline Mario Kadastik. Juttu tuleb loomulikult ka koalitsioonileppest ja automaksust.
Alustuseks aga sellest, mis viis ta teaduse ja edasi poliitikani ning kuidas tekkis tema autohuvi. Nüüdseks tuntakse Mariot kui Eesti vaat et suurimat Teslaentusiasti - kuidas see juhtus?
Edasi aga pikemalt elektriautode ostutoetusest - kas see on vajalik meede, mis täidab eesmärki, või pigem rikaste toetamine? Kas uuel kujul meede on hiljaks jäänud - arvestades, et paljud riigid praeguseks juba ostutoetusest loobunud on?
Koalitsioonileppe kontekstis räägime algatuseks ühistranspordist - mida uus liikuvusreform sisaldab ja mida tähendab nõudluspõhine ühistransport?
Ja loomulikult automaks - palju praeguseks teada on? Mis kujul see tulla võib, mis klausleid sisaldada? Arvutame läbi, palju see keskmisele autoomanikule aastas maksma võib minna.
Silma on ka jäänud, et kohalikel omavalitsustel saab olema vaba voli täiendavaid makse kehtestada. Mida sellest klauslist oodata?
Räägime ka 2035. aasta sisepõlemismootoritega autode müügikeelust, elektrist, akude tootmiseks vajalikest ressurssidest ja kas neist võib üleminekul probleem kujuneda. Lõpetuseks ka nädala Eloni rubriik - üks arendus võib liikuvust märgatavalt muuta. Millel pingsamalt silma peal hoidma peaks?
12.04.2023
1h 3 m


Erisaade: usutleme EuroParki
Seekord räägime "Istmesoojenduse" erisaates liikumise ja sõitmise asemel hoopis parkimisest. Külas on EuroPargi tegevjuht Karol Kovanen ja arendusjuht Käroly Hein.
Lahtiütlus: kuigi tegu on sisuturundussaatega, ei hoidnud me küsimustega tagasi ja uurisime kõike, mis eraparklatega seoses pähe tuli. Kasulikku infot leiab siit iga juht ja parkija.
Algatuseks võtame ette selle, kellena EuroPark end üldse defineerib - parkimisfirma, parkimise korraldaja, liikluse korraldaja? Räägime ka numbritest - kui palju parkimisi, parkimistasusid, trahve, vaidlustatud trahve?
Mis aladel EuroPargi parklad asuvad - kas midagi kuulub ka neile, või on tegu linna aladega, eramaaga? Kes aga on püsiklient - parkija või maavaldaja?
Räägime ka telefonirakendusest - kuidas see üles on ehitatud, kas seda on mugav kasutada, kui hõlpsalt saab seal parkiva auto numbrit vahetada?
Liigume edasi intrigeerivamate asjade juurde - esiteks aga terminoloogia. Misasi on leppetrahv, mis on parkimisleping ja kuidas see parkija ja EuroPargi vahel sõlmitakse?
Kuidas saadakse teada, kes on parkiva auto omanik? Räägime ka sellest, kuidas tasumata leppetrahvid inkassosse jõuavad ning paarist väga "autovahetajatele" spetsiifilisest juhtumist. Ja mis saab trahvidest siis, kui auto on edasi müüdud, aga ümber vormistamata?
Meedia on viimasel ajal täis uudiseid rendiautode pahatahtlikust kasutamisest. Kuidas toimib autojagamisteenust ja rendiautosid pakkuvate firmade ja nende autode pahatahtliku parkimisega arveldamine?
Lõpetuseks räägime ka tulevikust - kas EuroPark plaanib hakata arendama oma laadimistaristut? Kuidas aga suhtutakse näiteks jalgratastesse ja nende parkimisse?
03.04.2023
37 m


157. Liikuvusreform - kas tasuta ühistranspordiga on kõik?
Valimised on läbi, koalitsioonikõnelused käivad. Mida on liikuvussektoril oodata?
Alustuseks aga on külas Mart Erik Kermes, Eesti päikeseauto Solaride inseneeriavaldkonna juht. Oktoobri lõpus minnakse Austraaliasse võistlema täiesti uue autoga - mis muutunud ja mis veel õnnest puudu on?
Jätkame sellega, mis päev täna (saade salvestati 28. märtsil) on ja miks selle võiks meelde jätta. Nädala number on 72 000 - see on umbkaudne hulk autosid Eestis, mis on nüüdseks 25 aasta vanused. See tähendab, et nad saavad registreeruda tänavusele Youngtimer Campile, mis toimub 29. juulil! Eelmise ürituse lugu ja galerii on siin.
Valimistejärgsed koalitsioonikõnelused käivad ning teada on ka mitu liikuvussektorit puudutavat mõtet. Esiteks plaanitakse kaotada riigi poolt tasutud ühistransport, kuid suure tõenäosusega mitte Tallinnas. Plaanitav liikuvusreform aga sihib vajaduspõhist ühistransporti.
Eelmisel nädalal toimunud Euroopa ülemkogu küttis kirgi - teemadeks ikka 2035. aasta sisepõlemiskeeld, alternatiivid ja e-kütused. Mida sealt oodata on?
Teeme juttu ka Fordi mudelikõlakast - tootja plaanib kogu mudelivaliku 2030. aastaks Euroopas elektriliseks muuta ja seejuures tagasi tuua mitmeid kuulsaid nimesid. Milline neist järgmiseks?
Nädala Elon ja Rivian on seekord kaks-ühes - Rivian plaanib kaugtööle võtta Elon Muskile sarnase, ent veidi pehmema lähenemise. Mis see endast kujutab?
Nädala proovisõiduauto on Škoda Karoq.
29.03.2023
1h


Erisaade: MyBee tellimusrent - alternatiiv isiklikule autole?
Seekord räägime "Istmesoojenduse" erisaates mobiilsusest ja pikaajalisest autorendist. Külas on MyBee Eesti regioonijuht Aleksis Anijärv, teemaks kõik küsimused, mis autorendiga seoses mõttesse tulevad.
Esiteks - mis üldse on MyBee, kas sellel on seost ka CityBeega? Mis neid eristab? Konkurente jagub, mis MyBee silmapaistvamaks teeb?
Miks aga pikaajaline autorent? Kes seda teenust veel pakuvad, mis hinnaga? Kust üldse algab pikaajaline rent? Milliste autode vahelt valida saab ja kas need on kõik uued? Kuidas valitud auto kätte saab ja kui kiiresti? Kas see tuuakse ka kohale või peab ise järele minema?
Pikemaajalise autokasutuse puhul tuleb rääkida ka hooldusest ja rehvivahetusest. Kes selle eest vastutab? Mis saab siis, kui klient sõlmib lepingu pikemaks perioodiks kui maksta suudab?
Kuidas kogemus kliendi jaoks välja näeb? Kas kogu asi käib läbi mobiilirakenduse, kas on olemas ka klienditugi, mis nii mõnelgi autorendifirmal on pigem puudulik? Mis piirangud renditud autole kehtivad - palju tohib sõita, kas võib ka riigist välja pikemale reisile minna?
Erinevate rendiautode lõhkumise ja pahatahtliku kasutamisega seotud uudiste valguses tuleb jutuks ka see, kuidas autorendiga tegelev firma enda vara kaitsta saab.
Nii mõnigi mobiilsusfirma tegeleb uudsete tehnoloogiate arendamisega nagu näiteks kaugjuhitavad autod. Kas ka MyBeel on midagi sarnast plaanitud?
27.03.2023
34 m


156. Kes teeb valmis rahvale päriselt sobiliku elektriauto?
Alustame kütuserubriigist - naftabarreli hind käis väga madalal ja see kajastub ka posti otsas. Lisaks liiklusmõte, mis puudutab ummikuid ja teistega arvestamist, aga mitte ainult...
Ameerika Ühendriikides võeti vastu huvitav sõidujagamisteenuseid puudutav kohtuotsus, mis võib ka mujal maailmas mõjutada seda, kuidas koheldakse töösuhteid rendiautode juhtidega.
Teada on kõik Maailma aasta auto finalistid kõigis kategooriates- käime nad kõik läbi, mitmeid finaliste Euroopas saada polegi. Võitjad selguvad 4. aprillil.
Sisepõlemismootoriga autode müügikeeld aastast 2035 ja lähenevad Euro 7 nõuded kütavad kirgi mitmel rindel, Austrias võib karta lausa valitsuskriisi. Sõna on võtnud ka paljud suurtootjate esindajad, ohus on nii populaarsed mudelid kui tuhanded töökohad, rääkimata autode märgatavast kallinemisest juba ammu enne 2035. aastat.
Suuri tooteuudiseid on nii Volkswagenilt, Fordilt kui Citroënilt. Üks neist esitles uut elektriautot, millel on potentsiaali tõesti massidesse minna, kui see sellisel kujul ka tootmisse jõuab. Hinnad peaks algama 25 000 euro juurest, müük juba 2025.
Ühel autotootjal aga nii hästi ei lähe - hiljuti kutsuti tagasi kõik nende 86 uut autot. Ei ole kindel, mis on naljakam - kas müüdud autode hulk või kvaliteet. Loomulikult on mängus Venemaa käsi.
Nädala proovisõiduauto on Mercedes-Benz T-klass.
22.03.2023
48 m


155. Miks Z-generatsioon autoga sõita ei taha?
Algatuseks aga vastame paarile kuulajaküsimusele - esiteks, miks kutsutakse gaasipedaali ikkagi gaasipedaaliks? Kust see nimetus tuli ja kas seda oleks loogilisem kuidagi teisiti kutsuda?
Samuti tuli kuulajaküsimus eelmises saates kajastatud naiste autoeelistuste uuringu kohta - kas selles võeti arvesse ka rahvuskala ehk palgalõhe?
Nädala liiklusmõte puudutab busse ja sisaldab soovitust nii bussi- kui autojuhtidele - ikka selleks, et üksteisega paremini arvestada ja liiklus ühtlasemalt toimida saaks.
Juttu on ka Volkswagenist ja õrritatavast uudismudelist ning nende plaanist rajada Ameerika Ühendriikidesse kohalikku tootmist toetava inflatsiooni vähendamise arengukava IRA raames tehaseid. Selleks loodetakse rabada kuni 10 miljardit dollarit toetust.
Maailma suurima konsultatsioonifirma McKinsey poolt läbi viidud uuring keskendub Z-generatsiooni autovastasusele. Miks zuumerid (sünd. 90ndate keskpaik kuni 2010) ei kipu juhiluba tegema ega isiklikku autot soetama?
Räägime ka elektritõuksidega seotud probleemist, ja see ei ole kiivrita ja/või joobes sõitmine. Pead on tõstmas uus mure, mis ei lahene enne uue põlvkonna akukeemia turuletoomist.
Meest sõnast, Elonit tviidist - ei saa mööda ka Elon Muski flirtimisest mõttega soetada kinni pandud Silicon Valley Bank. Näis, kas pärast Twitteri ostu mees ka päriselt järgmise portsu otsa vabatahtlikult istub. Teslat tuleb aga kiita tulevikku vaatamise pärast - plaanis on oma autode madalpingesüsteemid 12V pealt lausa 48V peale kolida.
15.03.2023
58 m


154. Esimene avalikele teedele lubatud kolmanda taseme isejuhtivusega auto on...
Nädala automõte puudutab libedaid teid, rahulikku sõitu ja positiivset elamust teel Pärnust Tartusse. Teeme juttu ka elektriautode laadimisest ja sellest, kellel kodumaistest teenusepakkujatest on veel kõvasti arenguruumi, kellel aga on siiani parim laadimisrakendus ja miks.
Naistepäeva puhul on kohane vaadata, mis naised autodest arvavad. Esiteks - selgunud on maailma naiste aasta auto. Teiseks, Ameerika Ühendriikide uuring tuvastas automargid, mille ostjate seas on enim naisi. Leidub ootamatusi ja üllatajaid!
Mercedes-Benz aga sai hakkama millegagi, mida lubaduste põhjal oleks võinud oodata Teslast või BYD-ist. Kuid just MB on see tootja, kelle kolmanda taseme isejuhtivusega sõidukid võivad Nevada osariigis avalikel teedel sõitma hakata. Järgmiseks võetakse ette California.
Räägime ka elektriautode ostutoetusest ja ilmselgetest kääridest särtsukate müügi kasvu ja laadimisvõrgustiku arenemise kiiruse vahel. Itaallastel on sellele probleemile lahendus, mille iseloomustamiseks sobibki kõige paremini sõna "itaallaslik".
Kaks tooteuudist tulevad Mazdalt, kaks Volkswagenilt ja üks Toyotalt. Räägime ka Tesla investorite päevast, mis kujunes paljudele pettumuseks, ja Riviani plaanist kapitali kaasata. Nädala proovisõiduauto on uuendatud Toyota Corolla.
08.03.2023
49 m


153. Kellest võiks saada autotööstuse uus Toyota?
Saadet alustame automõttega - leedukad teevad ümber oma autode registreerimismärgid, ja see on väga hea. Värvi, isikupära ja rahvuslikku identiteeti numbrile juurde - Eesti võiks õppust võtta!
Vaatame ka möödunud aasta Euroopa automüüki ja paari üllatavamat fakti. Mis oli müüduim auto, kuidas paistis olukord elektriautode turul?
Ameerika Ühendriikides viidi läbi suur kaubamärgiuuring, kus 121 000 osaleja vastustest joonistus välja 2220 brändi sisaldav pingerida. Arvesse sai võtta tooteid, teenuseid ja kliendikogemust. Top300 sisse jõudis suhteliselt vähe autofirmasid, kuid mõned neist said väga hea tulemuse. Arutame, kes.
Räägime ka USA luksuselektriautode tootjast Lucidist - eelmisel aastal jäid tootmiseesmärgid saavutamata, aktsia kukkus 13%... ja Saudi Araabia investeerimisfirma kasvatas oma osaluse lausa 62%-ni.
Üle pika aja võtame teemaks ka Mitsubishi, kellelt on lausa kolm kodu- ja välismaist uudist, sealhulgas ka nädala kadunuke.
Saate põhiteema on Toyota ja Volkswageni kord-Vestmann-all-ja-Piibeleht peal heitlus turu enimmüüva tootja tiitli nimel. Lisaks ennustame, kes uutest autotootjatest võiks hoopis oma lähenemisega esikoha nende mõlema eest ära napsata.
Nädala Eloni rubriigis räägime Tesla investorite päevast, mis toimub täna, saate ilmumise päeval. Mida sealt oodata võiks? Arutame ja loodame, lõplik tõde selgub päeva jooksul.
01.03.2023
44 m


Erisaade: kõik liikluskindlustusest!
Autoteemalise taskuhäälingu “Istmesoojendus” erisaates on seekord külas Eesti Liikluskindlustuse Fondi digitaalsete teenuste arendusjuht Taavi Kiibus ja Inges kindlustuse juhatuse liige Elar Tamme, kellelt uurime kõike, mis liikluskindlustusega seoses pähe tuleb. Lisaks olulisemate mõistete lahti seletamisele võrdleme kaskokindlustust ja kohustuslikku liikluskindlustust ning räägime ka lisakaitse teemadel - kellele võiks piisata vaid lisakaitsest?
Juttu on ka sellest, millised sõidukid tuleb kindlustada ja kes seda tegema peab. Kui satud õnnetusse näiteks sõbra autoga, siis kas oled ikkagi "kaetud", kui Sind tehnilises passis auto kasutajaks märgitud pole? Saate lõpetame paari markantse tõsielulise kaasusega. Saatejuhid on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas olid ELKF-i digitaalsete teenuste arendusjuht Taavi Kiibus ja Inges kindlustuse juhatuse liige Elar Tamme.
23.02.2023
34 m


152: Räägime sisepõlemismootorite keelust
Seekord on saate põhiteemaks palju furoori tekitanud Europarlamendi hääletus, kus kinnitati "Fit for 55" kava.
Nädala automõte puudutab jällekord Eesti aasta autot, kuid seekord lugejaküsimuse võtmes - mis on selle kõige mõte? Miks sellist valimist vaja on?
Vaatame põgusalt üle, kuidas idanaabri ähvardused kütusehinda mõjutanud on. Jagada on ka ralliuudist - ja seekord mitte Otiga seotut.
Arutleme Euroopa Liidu kliimapaketi üle - kas see on ilmaasjata üles puhutud? Mida see sisaldab? Mida tähendab see autoomanike jaoks? Millised on olulisemad muudatused, mis vaidluste käigus läbi on läinud? Kuidas hääletasid Eesti saadikud? Ja kes tahavad suhtumise sisepõlemismootoritesse veel karmimaks ajada?
Oluline teema on ka elektriautode ostutoetus, mille reeglid teatavaks tehti. Räägime sellest, mis sõidukite ostu ja mis summades toetatakse, millal taotlusvoor avatakse ja kuidas see toimuma saab.
Kõigest sellest ja paljust muust saates. Head kuulamist!
22.02.2023
1h 5 m


Erisaade: rendiauto tuleb ise sinu juurde - tulevikus ka ilma juhita
Seekordses saates on külas ELMO asutaja Enn Laansoo Jr. Juttu tuleb muuhulgas nii turul ainulaadsest lahendusest kui ka kaugjuhtimise tehnoloogiast.
ELMO pakub juba eelmise aasta lõpust võimalus auto endale sobival ajal otse treppi tuua. Kui palju see maksab, kuidas see toimib ja kuhu sellisel juhul auto jätta võib?
Tulevikus on plaanis seda kõike teha kaugjuhitavate autodega - kui kaugel on selle tehnoloogia areng? Kus seda katsetatud on? Kas see muudab kliendi jaoks autos midagi? Mis aga saab sellest tehnoloogiast edasi?
Räägime ka sellest, miks ELMO elektriautodega alustas ja kuidas on mõjunud otsus kaasata autoparki ka hübriide.
Lisaks eelnevale saab teada veel palju muud, näiteks palju on autopargi läbisõit aastas, kuidas börsile minek firmat mõjutanud on, millest tuleb peamine keskkonnasääst, kas autojagamine on vaid noorte pärusmaa või mida üldse tähendab ELMO.
Saatejuht on autoajakirjanik Veli V. Rajasaar, küsimustele vastas Enn Laansoo Jr. Head kuulamist!
15.02.2023
33 m


151. Akio Toyoda astub tagasi, Toyota saab uue presidendi
Tehnoülevaatuse raames on plaanis ka autode keskmist kütusekulu jälgima hakata. Kuidas see toimuma hakkab, pole veel täiesti selge, kuid autoomanikke see mõjutada ei tohiks.
Juba märtsi alguses hakatakse uuendama Vanasadama trammiliini, mis tõotab suuri muudatusi Tallinna liikluskorralduses, muuhulgas ka perioodi, mil ei tööta ükski trammiliin.
Toyota president ja tegevjuht Akio Toyoda lahkub ametist, jätkates nõukogu esimehena. Tema asemikuks saab Koji Sato - on see vaid vaheetapp, enne kui Toyoda poeg Daisuke ameti üle võtab ja mis muudatusi võib see tähendada mudelivalikus?
Uudiseid ka Eestist - vahepeal valiti Eesti aasta auto 2023, nädalavahetusel toimus Otepää talveralli ja Indrek käis kohapeal vaatamas.
Kõigest sellest ja paljust muust seekordses saates. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
08.02.2023
49 m


150. Automüügi minevik, olevik ja tulevik - kuidas uued trendid turgu mõjutavad?
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal autoteemadel. Juubelisaates võtame luubi alla automüügi ja selle tuleviku.
Alustuseks räägime aga plaanitavast kütusehindade näitamise muutusest - kui eelmises saates soovitasime mitte liialt pöördesse minna ja lähtusime kehtivast seadusest, siis uute arengute valguses lisame mõned kommentaarid.
Saate põhiteemaks on aga automüük Eestis ja mujal maailmas - kuidas see äri Eestis käima läks, milline on turg hetkel ja kuhu suunas ja mis trendide toel autoäri tulevikus liigub. Saatekülaline on automüügiga seotud tarkvaralahendustega tegeleva ettevõtte Modera juhatuse esimees Raido Toonekurg.
Kuidas algas automüük pärast taasiseseisvumist ja kas keegi toonastest tegijatest on ka praeguseni püsima jäänud? Kui suur on tõenäosus, et mõni uus alustaja suudaks praegusel turul kanda kinnitada? Kuidas mõjutavad automüüki Hiina autotootjate pealetung, sisepõlemismootoritega autode keelamine, digitaliseerimine nii autodes kui esindustes ja elektriautod? Millal võiks isejuhtivatest sõidukitest asja saada?
25.01.2023
55 m


149. Tosin autoalast ennustust käesolevaks aastaks
Seekord ennustame, mida toob 2023. aasta autotööstusele.
Enne seda aga paar teemat möödunud aasta kohta, mis eelmisse saatesse ei mahtunud: aasta kadunuke ehk märgilise tähendusega auto, mille tootmine eelmisel aastal lõpetati, ja natuke ka Elon Muskist, kelle jaoks oli suhteliselt katastroofiline aasta.
Valiti ära ka Euroopa aasta auto 2023, milleks on Jeep Avenger. Mõneti üllatav on ka ülejäänud edetabel, sest Eesti valikust erineb see kardinaalselt.
Kiikame ka Ameerika Ühendriikidesse, kus Wyomingi osariik soovib ninanipsuna teistele osariikidele elektriautode müüki hoopis aeglustada. Pole ka ime, kuna tegu on "naftaosariigiga", plaanil ja resolutsioonil on aga juures vägagi valimiseelse populismi maik.
Saate põhiteemaks on tosin ennustust alanud aasta kohta - mida võiks autotööstusele tuua 2023?
18.01.2023
48 m


148. Tagasivaade 2022. aastale - ennustused ja parimad proovisõidud
Uue aasta puhul on aeg rääkida 2022. aasta märkimisväärsematest sündmustest, proovisõitudest ja vaadata, palju 2022. aasta alguses tehtud ennustustest ka täkkesse läksid. Head kuulamist!
11.01.2023
1h 2 m


147. VW ID.5-l on üks suur viga, mida oleks lihtne parandada
Nädala proovisõiduauto oli VW ID.5, millel on üks suur viga, mida oleks lihtne parandada.
Alustuseks automõte: kuidas talvel kinni jäätuvate ustega toimida? Kuidas seda ennetada ja millal? Kuidas toimida aga siis, kui uks ikkagi on kinni või lukuauk läbi jäätunud?
Räägime põgusalt ka Pronksi tänava teetöödest, vaikuses tõstetud kütusehindadest, Venemaa kütusemüügi embargotajate embargost (kui teie ei taha osta, siis meie ei taha müüa) ja 2027. aastaks plaanitud heitkogustega kauplemise süsteemist.
Võtame kokku ka 2022. aasta automüügi Eestis. Kes olid tipus, palju müüdi ja kuidas see 2021. aastaga võrreldav on? Mis tingis muudatused turul?
Natuke ka vanaautodest mitmes võtmes: Venemaa plaanib alanud aastal toota üle 400 000 Lada, Saksamaal aga on kasvanud Trabantide ja Wartburgide populaarsus. Teeme ka väikse kõrvalepõike ja räägime sellest, kuidas DKW pärand siiani Audit kummitab.
Nädala kadunuke on sel korral paraku legend ja visionäär - 55-aastaselt lahkus meie seast mootorsaaniõnnetuse tagajärjel Ken Block. Mees, kes inspireeris miljoneid ja tervet uut põlvkonda võidusõitjaid, lennutas triki- ja täppissõidu populaarsuse stratosfääri ja näitas, kuidas mootorisporti populariseerida ja turundada.
04.01.2023
43 m


146. Volkswagen teatas kolm suurt uudist
Seekord on põhjust rääkida kolmest suurest VW AG uudisest, millest üks läheb seniste väljaütlemistega vastuollu.
Alustuseks aga ajakohane automõte: mida teha, kui autouksed külmaga ei avane? Lahendusi on rohkem kui need, mis esimesena pähe tulevad!
Räägime kiirelt ka Pronksi tänavast, uutest tehnilistest passidest, kütusehindadest ja tarbijahinnaindeksist. Kes on maailma suurimad kütusetootjad ning kes on siiani suurim võitja Vene-Ukraina sõjas?
Nädala kadunukese rubriigis on seekord kaks sõiduvahendit, millest üks meie saates veidi ebatavalisem külaline - vihjeks võib öelda, et kuninganna Elizabeth II ei ole ainuke sel aastal lahkunud kuninganna.
Uudismudeleid on ette näidata nii Toyotal, Opelil, Peugeot'l kui Volkswagenil. Viimasel on uudiseid lausa kolm ja üks neist puudutab Golfi, mis varasema info põhjal pidi ajalukku kaduma. Nüüd aga teatati, et nii see ei lähe - Golfi nime kandev elektriauto tuleb mudelivalikus ID. 2 ja ID. 3 vahele ning hakkab tõenäoliselt kandma nime ID. Golf.
Sellest ja paljust muust saates. Head kuulamist!
28.12.2022
1h 6 m


145. Kolm autoreisi Aafrikasse ja Kreekasse
Kuna oleme kaks nädalat saadet vahele jätnud, on teemadeks need kaks suurt põhjust, miks see nii läks.
Esiteks, meie lugejatele on tõenäoliselt juba ka silma jäänud, et Veli käis vahepeal pikal reisil Marokos ja Kreekas - ja tõi viimasest ka midagi kodumaale. Indrek usutleb, Veli vastab - aga kui kuulamise asemel on soov hoopis lugeda, siis saab seda ka: siin on lugu 1, lugu 2 ja lugu 3.
Indrek aga käis Lõuna-Aafrika Vabariigis ja sõitis uue Volkswagen Amarokiga. Mida on uuendatud Amaroki teise põlvkonna puhul ja kas see on lihtsalt teise logoga Ford Ranger, kuidas see maastikul sõidab, kuidas on sõidumugavus tavakasutuses? Jällegi - juba saab ka lugeda.
Kui muud uudised nihkusid järgmisesse nädalasse, siis üht rubriiki ei saanud edasi lükata ja see on loomulikult onu Elon. Teemadeks Tesla Semi, Twitteri "piiksupikkusepiirangu" tõstmine (loomulikult maksvatele kasutajatele), võimalik Twitteri tegevjuhi kohalt maha astumine ja maailma rikkaimate tabeli esikohalt kukkumine.
21.12.2022
1h 3 m


144. Eestis valitakse sel aastal esmakordselt kaks aasta parimat autot
Nädala peateemaks on sel korral lähenevad aasta auto valimised nii Euroopas kui Eestis.
Alustuseks tuletame aga meelde kaht olulist asja, mis seostuvad külma ja libedaga - klaasipesuvedelik ning võimalused oma autoga kätt harjutada. Viimase jaoks on FB-s suurepärane grupp nimega jää- ja lumerajad Eestis, mil tasub silma peal hoida.
Räägime kiirelt Pronksi tänava liikluse hetkeseisust ja kütusehindadest - 5. detsember peaks tooma Vene nafta ülemhinna, ka muud turu liikumised viitavad, et kütuse hinnatõusuks lähiajal põhjust pole.
Maailma autouudiseid ka - Prantsusmaal seisavad vanal sõjaväelennuväljal tarneraskuste tõttu tuhanded Stellantise autod; Pariisis plaanitakse keelustada elektritõuksid, Californias aga luua diiselmootoriga raskeveokitele ja bussidele täieliku sõidukeelu ala.
30.11.2022
1h 19 m


143. Moskvitš lubab veel käesoleval aastal elektriautosid ehitama asuda
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal värskete autouudiste ja tööstuse suundumuste üle. Seekord räägime muuhulgas venelaste püüdlustest elektriautosid tootma asuda.
Automõtteid on lausa kaks - esiteks loomulikult ilm, kuid ka huvitavad kõrvalised tegevused, mis sõites silma on jäänud. Siit koorub välja ka ootamatu nädala - või isegi pikema aja - tegija, kelle eeskuju nii mõnigi järgida võiks.
Räägime ka Pronksi tänava liikluskorraldusest, kütusehindadest ja Volkswageni strateegiamuutusest - nende plaan Euroopas ainult elektriautosid toota liigutati just veidi varasemale ajale. Ühtlasi plaanitakse suurema kasumi nimel koomale tõmmata ka oma mudelivalikut.
Üle pika aja räägime jälle kiibikriisist - seekord Fordi võtmes. Prantsuse president aga kutsus kokku suurettevõtete juhid, et neile rääkida, kui hea mõte oleks investeerida Prantsusmaasse, mitte viia oma ärisid USA-sse, kus jõustus teatavasti mitmeid initsiatiive pakkuv inflatsiooni vähendamise kava. Kuigi me Macronile kaasa elame, saab see olema keeruline.
23.11.2022
57 m


142. Hiinlased tulevad preemiumturgu püüdma uue automargiga - Yangwang
Kuidas elab Pronksi tänava remont ja liiklus seal ümber? Paistab, et kui asjad hakkasid juba vaikselt paika loksuma, otsustasid linnaisad, et kõik on liiga lihtne ja loogiline, ja tegid kõike keerulisemaks. Miks?
Kütuserubriigis tuleb juttu Terminal Oili lubadusest rajada Eestisse 2024. aasta lõpuks üle 70 ülikiire elektrisõidukite laadija, Õliühing kommenteeris kütusemüüki ja inflatsiooni, Joe Biden üritas kõrgete kütusehindade vastu võidelda tviitidega ning Saudi Aramco kolmanda kvartali puhaskasum oli umbes üks Twitter.
Nädala ideeautod pärinevad Toyotalt ja Škodalt, nädala kadunuke aga Fordilt. Teeme juttu hiinlaste uuest, huvitava nimega preemiumautotootjast ning BMW ja Mercedes-Benzi vastandlikest väljaütlemistest.
Jutuks tuleb ka Euroopa Komisjoni ja Nõukogu "Fit for 55" kliimapaketi osas sõlmitud kokkulepetest. Mis saab pistikhübriididest või väiketootjate erandist? Millal kokkulepped uuesti üle vaadatakse?
16.11.2022
51 m


Erisaade: mida teada, kui on plaanis garaaži rajama asuda
Autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" on sel nädalal külas Kristo Aroella ja Sven Oras - mehed, kes tundsid, et mõnes asjas saab usaldada vaid iseennast. Nii asutasidki nad garaaže ja teisi väiksemaid ehitisi pakkuva firma Premium Garage.
Ajapikku kogunenud negatiivsed kogemused omale erinevaid ehitisi teha lastes näitasid selgelt, et turul on tühi koht - usaldusväärne, täislahendust ja head kvaliteeti pakkuv ning oma toodete hea nime taga seisev garaaže ehitav ettevõte.
Uurisime külalistelt kõike, mis garaažidega seoses pähe tuleb: mis neid teiste turul olijatega võrreldes eriliseks teeb, milliseid garaaže nad pakuvad, mis materjalidest need tehtud on ja kust tulevad, kaua kokku pannakse, milliseid erilahendusi kokku kombineerida saab jpm.
Hobiautode omaniku perspektiivist lähtuvaid küsimusi kogunes samuti hulganisti: kas saab ka garaaži, kuhu tõstuk sisse mahub? Kuidas on lood niiskusega, kui talvel autot sisse-välja liigutada? Kas garaaži saab kohandada piisavalt soojaks ja hubaseks, et seal auto(de) kallal nokitseda? Kas plaanis on ka garaaže rentima hakata?
11.11.2022
31 m


141. Külas Koit Toome - eelmistest, praegustest ja unistuste autodest
Autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" on sel nädalal külas Koit Toome, kes on muuhulgas ka keskmisest entusiastlikum autohuviline. Alustuseks teeme juttu esimesest autost - juba toona oli selge, et iga suvaline ei sobi, kuid sel masinal oli Koidule nii mõndagi õpetada ja edasist automaitset kujundada. Edasiste autode puhul on siht selgem olnud - räägime mõnest vahepealsest säravamast autost ja proovisõidust, tulevasest silmarõõmust ja unistuste autost. Ei jää arutamata ka uus autosaade "Pöördes" ning selle võtteperioodil kogetud ägedamad elamused. Lõpetuseks võtame ette polariseerivamad teemad nagu elektriautod, isejuhtivad sõidukid ja loomulikult ka igikestva vastasseisu - naast või lamell? Usutlesid autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, head kuulamist!
07.11.2022
51 m


Erisaade: mis on Minu Alexela?
"Istmesoojenduse" taskuhäälingus käis külas Alexela tegevjuht Aivo Adamson, kellega tegime juttu uuest lojaalsusprogrammist. Mida sellest teadma peaks?
Lahtiütlus - vahelduseks on tegu sisuturundussaatega, kuid nagu ikka, küsime ilma filtrita kõike, mis pähe tuleb, et iga kuulaja saaks aru, millega täpselt tegu ning kas see on ka talle kuidagi kasulik.
Kuna Alexela nimetab end nüüdseks juba energiaettevõtteks või energiakaubamajaks, siis kes üldse on Alexela klient ja keda see lojaalsusprogramm puudutab?
Misasi on digitempel, kuidas neid kogutakse, mida nende eest saab ja mis on nende rahaline väärtus? Kas ja millal need aeguvad? Kuidas neid lunastada?
Lisaks teeme juttu ka uuest arendusest nimega Energiasalv. Stuudios on külas Alexela tegevjuht Aivo Adamson, usutlevad autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
27.10.2022
24 m


140. Renault Zoe'st saab ajalugu, järgmist ei tule
Alustame nädala automõttega - juba on juhtunud esimesed libedast tingitud õnnetused. Just praegu oleks õige aeg minna ja talverehvid alla panna, enne kui esimene lumehelbeke suured järjekorrad toob.
Indrek sõitis viimase nädala jooksul jälle Boltiga - seekord elektrijalgrattaga. Sõidu lõpus tekkis aga küsimus, et kes ja kuidas täpsemalt hinnakirju koostab, kui autoga tuleb umbes kaks korda odavam?
Kütuserubriigis on kõik üpris vanaviisi, kuid gaas teeb tervitatavat hinnalangust, olles vahepeal isegi negatiivse hinna saavutanud. Pariisi autonäituselt aga jäid rääkimata uudised, mis puudutavad DS-i, vietnamlasi ja Mercedes-Benzi üpris ülbet liigutust.
Nädala kadunuke on pealkirjas mainitud Renault Zoe, millele sama nimega järglast ei tulegi. Räägime veidi mudeli ajaloost ning oma kogemustest selle pisikese elektriautoga.
26.10.2022
40 m


139. Pariisi autonäitus - hiinlased tulevad hooga Euroopat vallutama
Seekord on peateemaks Pariisi autonäitus, kus Indrek kohal käis.
Kõneainet on palju - pärast nelja aastat uuesti toimunud näituse märksõnadeks olid esiteks loomulikult elekter, aga ka vesinik, rollerid, väiksed linnaautod ja hiinlased, kes hoogsalt end juba Euroopas kehtestanud tootjatele kuklasse hingama tulevad.
Kui paar saadet tagasi sai Bolt nädala piduri tiitli, siis seekord on põhjust rääkida hoopis nädala tegijast, kelleks on Citybee. Siit on Boltil palju õppida.
Eesti on jälle ühes edetabelis silmapaistval kohal - tagantpoolt neljandal, ja see on seotud elektriautode laadimistaristuga. Ja kui särtsust juttu teha, ei saa loomulikult rääkimata jätta ka fossiilkütustest ja Euroopa automüügist septembris.
22.10.2022
49 m


138. Tallinn toob diiselbussid tagasi tänavatele
Sel korral räägime muuhulgas Tallinna Linnatranspordi otsusest hakata gaasibusside asemel tänavatele tagasi tooma hoopis diiselbusse.
Siinkohal tuleb kiita TLT otsust asendatavaid diiselbusse kohe pärast gaasibusside soetamist mitte maha parseldada. TLT nõukogu esimees Lauri Laats põhjendas otsust geopoliitilise olukorra ebastabiilsusega - ja CNG hinda vaadates on see ilmselgelt mõistlik.
21. oktoobril toimub ettevõtetele suunatud elektromobiilsuse konverents Elektra Pro 2022. Kuulda saab sellest, mis rõõmud ja vaevad ning millised kulud või kokkuhoid kaasnevad elektrilise autopargi kasuks otsustamisega.
Kommenteerime ka suletud Pronksi tänava liikluskorraldust - kõik on selge, ent väike puudujääk siiski on. Jätkame igal nädalal inimkatsega ja vaatame, kas koorub veel mõni soovitus välja.
12.10.2022
41 m


137. Nädala pidur on Bolt
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal värskete autouudiste ja tööstuse suundumuste üle. Seekord räägime lähemalt Boltist ja nende poliitikast, mis kuidagi elektriautode poole vaatama ei pane.
Nimelt on paljudel mureks, et elektriautode laadimiskohtadel seisavad ees mittelaadivad Bolti autod. Bolt aga midagi ette ei võta ning klienditugi on kasutu. Kui ei meeldi, käi jala?
Tallinna kesklinnas saab olema oodata ummikuid, sest remonti lähevad Pronksi ja Jõe tänav. Ettevalmistused juba käivad, 10ndast oktoobrist suletakse Pronksi autoliiklusele. Kõnniteed jäävad siiski avatuks ja kohalikud pääsevad koju.
Käime kiirelt üle ka kütuse hindade ja tarbimisega toimuva ning siis liigume juba edasi uudismudelite juurde.
05.10.2022
41 m


136. Kas hiinlaste vastus Teslale on soe õhk või päris oht?
Sel nädalal alustame kohe kütuserubriigiga - barrelihinna nina on allapoole ning see on ka posti otsas kajastunud. Mis on aga vaat et olulisemgi, on see, mida teevad kasutatud autode hinnad Ameerika Ühendriikides - need langevad. Üle pika aja, aga langevad - ja tundub, et see trend on vaikselt ka Euroopasse jõudmas.
Nädala põhiteema on aga hiinlaste elektriauto Xpeng G9, mis lubab suuri uuendusi - luksuslik linnamaastur saab 480 kW laadimisvõimekuse, mis võimaldab 15 minutiga laadida 10-80% või 600 km. Et tegu poleks vaid ideaalmaailmas saavutatava lubadusega, hakkab firma ka oma laadimistaristut püsti panema.
Lisaks aga lubatakse Lidari ja veel 31 anduri ja kaamera toel sõiduabisid, mis Tesla Autopiloodile ja Full Self Driving paketile silmad ette teeb.
28.09.2022
52 m


135. Tõuksiõnnetused on plahvatuslikult kasvanud
PPA tegi hiljuti tõukeratastele keskenduva reidi ja tulemused ei olnud kiita: 150 kontrollitud kergliikurijuhist 32 olid purjus, neist kolm ka alaealised. Suvel juhtus päevas keskmiselt 2,2 kehavigastustega tõuksiõnnetust - võrdluseks autode 3,1. Aga kumbasid on märgatavalt rohkem? Lisaks varjutati juba augustis eelmise aasta vigastatutega tõuksiõnnetuste hulk - 279 vs 222 terve 2021. aasta peale.
Muidugi räägime ka kütusest - langenud naftabarreli hind kajastus lõpuks ka posti otsas. Gaasi osas me parem ei ennusta - olukord on liialt plahvatusohtlik. Eelmise aasta augustiga võrreldes on tarbijahinnaindeks Eestis 24,8% kõrgem, diisel 47% ja bensiin 30,5%, maagaas lausa 244,2%.
Teada on ka augusti Euroopa automüüginumbrid - üle 13 kuu on saavutatud uute sõiduautode müügi kasv, milleks on 4,4%. Siiski jääb u 650 000 uut registreeritud autot kõvasti alla pandeemiaeelsele müügile - seega tegu on siiski kasvuga madala võrdlusbaasi tõttu.
22.09.2022
38 m


134. Elektrisõidukite ostutoetus tuleb uuesti, kogusumma 10 miljonit
Eelmisel neljapäeval toimunud elektrisõidukite teemapäeval sai selgemaks ostutoetuseid puudutav – toetuste kogusumma on viimase toetusprogrammi 570 000 € asemel lausa 10 miljonit. Mida ja kuidas siis toetatakse?
Kuigi Eesti ja Läti kütusehinnavahe on suurenenud, ei ole veel täheldada suuremat kütuseturismi, mida paljud ennustasid. Mida aga oleks meil lätlastelt õppida, et kütusehinda alla tuua? Ühtlasi on kütuste hinnatõus üha enam inimesi ühistranspordi poole vaatama pannud – mida näitab statistika?
Augusti automüügis on mõned suured üllatused – eriti esikohale platseerunud automudel. Kaeme vahelduseks ka Venemaa automüügi poole, kus hõisatakse välja suuri kasvuprotsente – aga nagu kõigi Vene asjadega, on ka seal suur konks.
14.09.2022
46 m


133. Pealekaebamistalgud ei paranda liikluses midagi
Alustame kahe üritusega, mis kohevarsti Eestis toimumas. Juttu tuleb ka kiiruse mõõtmisest ning uuest veebilehest liiklustalgud.ee, mis ei paista oma eesmärki täitvat. Kahtlustame, et pealekaebamistalgud probleemkohtades midagi paremaks ei muuda. Aga mis muudaks?
Räägime ka pisut Ameerika Ühendriikide initsiatiividest heitmete vähendamiseks – tihti jõuavad nende algatused edu korral meilegi. California osariigis ja New Yorgi linnas plaanitav on vägagi “piits või präänik” lähenemine – kuid kas ka töötav?
Seekord on põhjust teemaks võtta ka F1 – Audi ühineb tralliga mootoritarnijana, sosinad käivad ka Porsche kohta. Eelmise saate liitiumikaevandamise teema jätkuks aga räägime ka sellest, mis sai Tšiili uuest põhiseadusest.
07.09.2022
1h 3 m


132. Soovitusi poliitikutele – kuidas autoostu toetada?
Kütusest – posti otsas suhteliselt pikalt valitsenud stabiilsus on kõikuma löönud, diisel hüppas üles ja gaas alla. Miks?
USA-s võeti vastu kaks väga olulist otsust. Üks neist on inflatsiooni vähendamise eelnõu ehk IRA, mis sisaldab päris palju autotööstust puudutavat ning keskendub kohaliku majanduse turgutamisele. Samal ajal on California osariigis otsustatud, et 2035. aastast keelustatakse uued sisepõlemismootoriga autod.
See viibki meid nädala põhiteemani ehk meie soovitusteni poliitikutele – valimised on ju tulekul ja poliitikud häälte otsinguil! Räägime siis autoomanike perspektiivist. Kas ja kuidas võiks uute autode ostmist toetada? Milliste sõidukite ostmist peaks toetama? Mis sellest kasu oleks?
31.08.2022
41 m
Autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson ning erinevad saatekülalised võtavad iganädalases autopodcastis "Istmesoojendus" luubi alla nädala kõige kuumemad autoteemad, arvustavad sõidetud masinaid ning arutavad nädala jooksul tekkinud liikluse ja autodega seotud mõtteid või jagavad nippe. Istmed kuumaks!