
Istmesoojendus
Autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson ning erinevad saatekülalised võtavad iganädalases autopodcastis "Istmesoojendus" luubi alla nädala kõige kuumemad autoteemad, arvustavad sõidetud masinaid ning arutavad nädala jooksul tekkinud liikluse ja autodega seotud mõtteid või jagavad nippe. Istmed kuumaks!

Istmesoojendus
Tehnoloogia
165 episoodi
Episoodid


156. Kes teeb valmis rahvale päriselt sobiliku elektriauto?
Alustame kütuserubriigist - naftabarreli hind käis väga madalal ja see kajastub ka posti otsas. Lisaks liiklusmõte, mis puudutab ummikuid ja teistega arvestamist, aga mitte ainult...
Ameerika Ühendriikides võeti vastu huvitav sõidujagamisteenuseid puudutav kohtuotsus, mis võib ka mujal maailmas mõjutada seda, kuidas koheldakse töösuhteid rendiautode juhtidega.
Teada on kõik Maailma aasta auto finalistid kõigis kategooriates- käime nad kõik läbi, mitmeid finaliste Euroopas saada polegi. Võitjad selguvad 4. aprillil.
Sisepõlemismootoriga autode müügikeeld aastast 2035 ja lähenevad Euro 7 nõuded kütavad kirgi mitmel rindel, Austrias võib karta lausa valitsuskriisi. Sõna on võtnud ka paljud suurtootjate esindajad, ohus on nii populaarsed mudelid kui tuhanded töökohad, rääkimata autode märgatavast kallinemisest juba ammu enne 2035. aastat.
Suuri tooteuudiseid on nii Volkswagenilt, Fordilt kui Citroënilt. Üks neist esitles uut elektriautot, millel on potentsiaali tõesti massidesse minna, kui see sellisel kujul ka tootmisse jõuab. Hinnad peaks algama 25 000 euro juurest, müük juba 2025.
Ühel autotootjal aga nii hästi ei lähe - hiljuti kutsuti tagasi kõik nende 86 uut autot. Ei ole kindel, mis on naljakam - kas müüdud autode hulk või kvaliteet. Loomulikult on mängus Venemaa käsi.
Nädala proovisõiduauto on Mercedes-Benz T-klass.
Täna
48 m


155. Miks Z-generatsioon autoga sõita ei taha?
Algatuseks aga vastame paarile kuulajaküsimusele - esiteks, miks kutsutakse gaasipedaali ikkagi gaasipedaaliks? Kust see nimetus tuli ja kas seda oleks loogilisem kuidagi teisiti kutsuda?
Samuti tuli kuulajaküsimus eelmises saates kajastatud naiste autoeelistuste uuringu kohta - kas selles võeti arvesse ka rahvuskala ehk palgalõhe?
Nädala liiklusmõte puudutab busse ja sisaldab soovitust nii bussi- kui autojuhtidele - ikka selleks, et üksteisega paremini arvestada ja liiklus ühtlasemalt toimida saaks.
Juttu on ka Volkswagenist ja õrritatavast uudismudelist ning nende plaanist rajada Ameerika Ühendriikidesse kohalikku tootmist toetava inflatsiooni vähendamise arengukava IRA raames tehaseid. Selleks loodetakse rabada kuni 10 miljardit dollarit toetust.
Maailma suurima konsultatsioonifirma McKinsey poolt läbi viidud uuring keskendub Z-generatsiooni autovastasusele. Miks zuumerid (sünd. 90ndate keskpaik kuni 2010) ei kipu juhiluba tegema ega isiklikku autot soetama?
Räägime ka elektritõuksidega seotud probleemist, ja see ei ole kiivrita ja/või joobes sõitmine. Pead on tõstmas uus mure, mis ei lahene enne uue põlvkonna akukeemia turuletoomist.
Meest sõnast, Elonit tviidist - ei saa mööda ka Elon Muski flirtimisest mõttega soetada kinni pandud Silicon Valley Bank. Näis, kas pärast Twitteri ostu mees ka päriselt järgmise portsu otsa vabatahtlikult istub. Teslat tuleb aga kiita tulevikku vaatamise pärast - plaanis on oma autode madalpingesüsteemid 12V pealt lausa 48V peale kolida.
15.03.2023
58 m


154. Esimene avalikele teedele lubatud kolmanda taseme isejuhtivusega auto on...
Nädala automõte puudutab libedaid teid, rahulikku sõitu ja positiivset elamust teel Pärnust Tartusse. Teeme juttu ka elektriautode laadimisest ja sellest, kellel kodumaistest teenusepakkujatest on veel kõvasti arenguruumi, kellel aga on siiani parim laadimisrakendus ja miks.
Naistepäeva puhul on kohane vaadata, mis naised autodest arvavad. Esiteks - selgunud on maailma naiste aasta auto. Teiseks, Ameerika Ühendriikide uuring tuvastas automargid, mille ostjate seas on enim naisi. Leidub ootamatusi ja üllatajaid!
Mercedes-Benz aga sai hakkama millegagi, mida lubaduste põhjal oleks võinud oodata Teslast või BYD-ist. Kuid just MB on see tootja, kelle kolmanda taseme isejuhtivusega sõidukid võivad Nevada osariigis avalikel teedel sõitma hakata. Järgmiseks võetakse ette California.
Räägime ka elektriautode ostutoetusest ja ilmselgetest kääridest särtsukate müügi kasvu ja laadimisvõrgustiku arenemise kiiruse vahel. Itaallastel on sellele probleemile lahendus, mille iseloomustamiseks sobibki kõige paremini sõna "itaallaslik".
Kaks tooteuudist tulevad Mazdalt, kaks Volkswagenilt ja üks Toyotalt. Räägime ka Tesla investorite päevast, mis kujunes paljudele pettumuseks, ja Riviani plaanist kapitali kaasata. Nädala proovisõiduauto on uuendatud Toyota Corolla.
08.03.2023
49 m


153. Kellest võiks saada autotööstuse uus Toyota?
Saadet alustame automõttega - leedukad teevad ümber oma autode registreerimismärgid, ja see on väga hea. Värvi, isikupära ja rahvuslikku identiteeti numbrile juurde - Eesti võiks õppust võtta!
Vaatame ka möödunud aasta Euroopa automüüki ja paari üllatavamat fakti. Mis oli müüduim auto, kuidas paistis olukord elektriautode turul?
Ameerika Ühendriikides viidi läbi suur kaubamärgiuuring, kus 121 000 osaleja vastustest joonistus välja 2220 brändi sisaldav pingerida. Arvesse sai võtta tooteid, teenuseid ja kliendikogemust. Top300 sisse jõudis suhteliselt vähe autofirmasid, kuid mõned neist said väga hea tulemuse. Arutame, kes.
Räägime ka USA luksuselektriautode tootjast Lucidist - eelmisel aastal jäid tootmiseesmärgid saavutamata, aktsia kukkus 13%... ja Saudi Araabia investeerimisfirma kasvatas oma osaluse lausa 62%-ni.
Üle pika aja võtame teemaks ka Mitsubishi, kellelt on lausa kolm kodu- ja välismaist uudist, sealhulgas ka nädala kadunuke.
Saate põhiteema on Toyota ja Volkswageni kord-Vestmann-all-ja-Piibeleht peal heitlus turu enimmüüva tootja tiitli nimel. Lisaks ennustame, kes uutest autotootjatest võiks hoopis oma lähenemisega esikoha nende mõlema eest ära napsata.
Nädala Eloni rubriigis räägime Tesla investorite päevast, mis toimub täna, saate ilmumise päeval. Mida sealt oodata võiks? Arutame ja loodame, lõplik tõde selgub päeva jooksul.
01.03.2023
44 m


Erisaade: kõik liikluskindlustusest!
Autoteemalise taskuhäälingu “Istmesoojendus” erisaates on seekord külas Eesti Liikluskindlustuse Fondi digitaalsete teenuste arendusjuht Taavi Kiibus ja Inges kindlustuse juhatuse liige Elar Tamme, kellelt uurime kõike, mis liikluskindlustusega seoses pähe tuleb. Lisaks olulisemate mõistete lahti seletamisele võrdleme kaskokindlustust ja kohustuslikku liikluskindlustust ning räägime ka lisakaitse teemadel - kellele võiks piisata vaid lisakaitsest?
Juttu on ka sellest, millised sõidukid tuleb kindlustada ja kes seda tegema peab. Kui satud õnnetusse näiteks sõbra autoga, siis kas oled ikkagi "kaetud", kui Sind tehnilises passis auto kasutajaks märgitud pole? Saate lõpetame paari markantse tõsielulise kaasusega. Saatejuhid on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas olid ELKF-i digitaalsete teenuste arendusjuht Taavi Kiibus ja Inges kindlustuse juhatuse liige Elar Tamme.
23.02.2023
34 m


152: Räägime sisepõlemismootorite keelust
Seekord on saate põhiteemaks palju furoori tekitanud Europarlamendi hääletus, kus kinnitati "Fit for 55" kava.
Nädala automõte puudutab jällekord Eesti aasta autot, kuid seekord lugejaküsimuse võtmes - mis on selle kõige mõte? Miks sellist valimist vaja on?
Vaatame põgusalt üle, kuidas idanaabri ähvardused kütusehinda mõjutanud on. Jagada on ka ralliuudist - ja seekord mitte Otiga seotut.
Arutleme Euroopa Liidu kliimapaketi üle - kas see on ilmaasjata üles puhutud? Mida see sisaldab? Mida tähendab see autoomanike jaoks? Millised on olulisemad muudatused, mis vaidluste käigus läbi on läinud? Kuidas hääletasid Eesti saadikud? Ja kes tahavad suhtumise sisepõlemismootoritesse veel karmimaks ajada?
Oluline teema on ka elektriautode ostutoetus, mille reeglid teatavaks tehti. Räägime sellest, mis sõidukite ostu ja mis summades toetatakse, millal taotlusvoor avatakse ja kuidas see toimuma saab.
Kõigest sellest ja paljust muust saates. Head kuulamist!
22.02.2023
1h 5 m


Erisaade: rendiauto tuleb ise sinu juurde - tulevikus ka ilma juhita
Seekordses saates on külas ELMO asutaja Enn Laansoo Jr. Juttu tuleb muuhulgas nii turul ainulaadsest lahendusest kui ka kaugjuhtimise tehnoloogiast.
ELMO pakub juba eelmise aasta lõpust võimalus auto endale sobival ajal otse treppi tuua. Kui palju see maksab, kuidas see toimib ja kuhu sellisel juhul auto jätta võib?
Tulevikus on plaanis seda kõike teha kaugjuhitavate autodega - kui kaugel on selle tehnoloogia areng? Kus seda katsetatud on? Kas see muudab kliendi jaoks autos midagi? Mis aga saab sellest tehnoloogiast edasi?
Räägime ka sellest, miks ELMO elektriautodega alustas ja kuidas on mõjunud otsus kaasata autoparki ka hübriide.
Lisaks eelnevale saab teada veel palju muud, näiteks palju on autopargi läbisõit aastas, kuidas börsile minek firmat mõjutanud on, millest tuleb peamine keskkonnasääst, kas autojagamine on vaid noorte pärusmaa või mida üldse tähendab ELMO.
Saatejuht on autoajakirjanik Veli V. Rajasaar, küsimustele vastas Enn Laansoo Jr. Head kuulamist!
15.02.2023
33 m


151. Akio Toyoda astub tagasi, Toyota saab uue presidendi
Tehnoülevaatuse raames on plaanis ka autode keskmist kütusekulu jälgima hakata. Kuidas see toimuma hakkab, pole veel täiesti selge, kuid autoomanikke see mõjutada ei tohiks.
Juba märtsi alguses hakatakse uuendama Vanasadama trammiliini, mis tõotab suuri muudatusi Tallinna liikluskorralduses, muuhulgas ka perioodi, mil ei tööta ükski trammiliin.
Toyota president ja tegevjuht Akio Toyoda lahkub ametist, jätkates nõukogu esimehena. Tema asemikuks saab Koji Sato - on see vaid vaheetapp, enne kui Toyoda poeg Daisuke ameti üle võtab ja mis muudatusi võib see tähendada mudelivalikus?
Uudiseid ka Eestist - vahepeal valiti Eesti aasta auto 2023, nädalavahetusel toimus Otepää talveralli ja Indrek käis kohapeal vaatamas.
Kõigest sellest ja paljust muust seekordses saates. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
08.02.2023
49 m


150. Automüügi minevik, olevik ja tulevik - kuidas uued trendid turgu mõjutavad?
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal autoteemadel. Juubelisaates võtame luubi alla automüügi ja selle tuleviku.
Alustuseks räägime aga plaanitavast kütusehindade näitamise muutusest - kui eelmises saates soovitasime mitte liialt pöördesse minna ja lähtusime kehtivast seadusest, siis uute arengute valguses lisame mõned kommentaarid.
Saate põhiteemaks on aga automüük Eestis ja mujal maailmas - kuidas see äri Eestis käima läks, milline on turg hetkel ja kuhu suunas ja mis trendide toel autoäri tulevikus liigub. Saatekülaline on automüügiga seotud tarkvaralahendustega tegeleva ettevõtte Modera juhatuse esimees Raido Toonekurg.
Kuidas algas automüük pärast taasiseseisvumist ja kas keegi toonastest tegijatest on ka praeguseni püsima jäänud? Kui suur on tõenäosus, et mõni uus alustaja suudaks praegusel turul kanda kinnitada? Kuidas mõjutavad automüüki Hiina autotootjate pealetung, sisepõlemismootoritega autode keelamine, digitaliseerimine nii autodes kui esindustes ja elektriautod? Millal võiks isejuhtivatest sõidukitest asja saada?
25.01.2023
55 m


149. Tosin autoalast ennustust käesolevaks aastaks
Seekord ennustame, mida toob 2023. aasta autotööstusele.
Enne seda aga paar teemat möödunud aasta kohta, mis eelmisse saatesse ei mahtunud: aasta kadunuke ehk märgilise tähendusega auto, mille tootmine eelmisel aastal lõpetati, ja natuke ka Elon Muskist, kelle jaoks oli suhteliselt katastroofiline aasta.
Valiti ära ka Euroopa aasta auto 2023, milleks on Jeep Avenger. Mõneti üllatav on ka ülejäänud edetabel, sest Eesti valikust erineb see kardinaalselt.
Kiikame ka Ameerika Ühendriikidesse, kus Wyomingi osariik soovib ninanipsuna teistele osariikidele elektriautode müüki hoopis aeglustada. Pole ka ime, kuna tegu on "naftaosariigiga", plaanil ja resolutsioonil on aga juures vägagi valimiseelse populismi maik.
Saate põhiteemaks on tosin ennustust alanud aasta kohta - mida võiks autotööstusele tuua 2023?
18.01.2023
48 m


148. Tagasivaade 2022. aastale - ennustused ja parimad proovisõidud
Uue aasta puhul on aeg rääkida 2022. aasta märkimisväärsematest sündmustest, proovisõitudest ja vaadata, palju 2022. aasta alguses tehtud ennustustest ka täkkesse läksid. Head kuulamist!
11.01.2023
1h 2 m


147. VW ID.5-l on üks suur viga, mida oleks lihtne parandada
Nädala proovisõiduauto oli VW ID.5, millel on üks suur viga, mida oleks lihtne parandada.
Alustuseks automõte: kuidas talvel kinni jäätuvate ustega toimida? Kuidas seda ennetada ja millal? Kuidas toimida aga siis, kui uks ikkagi on kinni või lukuauk läbi jäätunud?
Räägime põgusalt ka Pronksi tänava teetöödest, vaikuses tõstetud kütusehindadest, Venemaa kütusemüügi embargotajate embargost (kui teie ei taha osta, siis meie ei taha müüa) ja 2027. aastaks plaanitud heitkogustega kauplemise süsteemist.
Võtame kokku ka 2022. aasta automüügi Eestis. Kes olid tipus, palju müüdi ja kuidas see 2021. aastaga võrreldav on? Mis tingis muudatused turul?
Natuke ka vanaautodest mitmes võtmes: Venemaa plaanib alanud aastal toota üle 400 000 Lada, Saksamaal aga on kasvanud Trabantide ja Wartburgide populaarsus. Teeme ka väikse kõrvalepõike ja räägime sellest, kuidas DKW pärand siiani Audit kummitab.
Nädala kadunuke on sel korral paraku legend ja visionäär - 55-aastaselt lahkus meie seast mootorsaaniõnnetuse tagajärjel Ken Block. Mees, kes inspireeris miljoneid ja tervet uut põlvkonda võidusõitjaid, lennutas triki- ja täppissõidu populaarsuse stratosfääri ja näitas, kuidas mootorisporti populariseerida ja turundada.
04.01.2023
43 m


146. Volkswagen teatas kolm suurt uudist
Seekord on põhjust rääkida kolmest suurest VW AG uudisest, millest üks läheb seniste väljaütlemistega vastuollu.
Alustuseks aga ajakohane automõte: mida teha, kui autouksed külmaga ei avane? Lahendusi on rohkem kui need, mis esimesena pähe tulevad!
Räägime kiirelt ka Pronksi tänavast, uutest tehnilistest passidest, kütusehindadest ja tarbijahinnaindeksist. Kes on maailma suurimad kütusetootjad ning kes on siiani suurim võitja Vene-Ukraina sõjas?
Nädala kadunukese rubriigis on seekord kaks sõiduvahendit, millest üks meie saates veidi ebatavalisem külaline - vihjeks võib öelda, et kuninganna Elizabeth II ei ole ainuke sel aastal lahkunud kuninganna.
Uudismudeleid on ette näidata nii Toyotal, Opelil, Peugeot'l kui Volkswagenil. Viimasel on uudiseid lausa kolm ja üks neist puudutab Golfi, mis varasema info põhjal pidi ajalukku kaduma. Nüüd aga teatati, et nii see ei lähe - Golfi nime kandev elektriauto tuleb mudelivalikus ID. 2 ja ID. 3 vahele ning hakkab tõenäoliselt kandma nime ID. Golf.
Sellest ja paljust muust saates. Head kuulamist!
28.12.2022
1h 6 m


145. Kolm autoreisi Aafrikasse ja Kreekasse
Kuna oleme kaks nädalat saadet vahele jätnud, on teemadeks need kaks suurt põhjust, miks see nii läks.
Esiteks, meie lugejatele on tõenäoliselt juba ka silma jäänud, et Veli käis vahepeal pikal reisil Marokos ja Kreekas - ja tõi viimasest ka midagi kodumaale. Indrek usutleb, Veli vastab - aga kui kuulamise asemel on soov hoopis lugeda, siis saab seda ka: siin on lugu 1, lugu 2 ja lugu 3.
Indrek aga käis Lõuna-Aafrika Vabariigis ja sõitis uue Volkswagen Amarokiga. Mida on uuendatud Amaroki teise põlvkonna puhul ja kas see on lihtsalt teise logoga Ford Ranger, kuidas see maastikul sõidab, kuidas on sõidumugavus tavakasutuses? Jällegi - juba saab ka lugeda.
Kui muud uudised nihkusid järgmisesse nädalasse, siis üht rubriiki ei saanud edasi lükata ja see on loomulikult onu Elon. Teemadeks Tesla Semi, Twitteri "piiksupikkusepiirangu" tõstmine (loomulikult maksvatele kasutajatele), võimalik Twitteri tegevjuhi kohalt maha astumine ja maailma rikkaimate tabeli esikohalt kukkumine.
21.12.2022
1h 3 m


144. Eestis valitakse sel aastal esmakordselt kaks aasta parimat autot
Nädala peateemaks on sel korral lähenevad aasta auto valimised nii Euroopas kui Eestis.
Alustuseks tuletame aga meelde kaht olulist asja, mis seostuvad külma ja libedaga - klaasipesuvedelik ning võimalused oma autoga kätt harjutada. Viimase jaoks on FB-s suurepärane grupp nimega jää- ja lumerajad Eestis, mil tasub silma peal hoida.
Räägime kiirelt Pronksi tänava liikluse hetkeseisust ja kütusehindadest - 5. detsember peaks tooma Vene nafta ülemhinna, ka muud turu liikumised viitavad, et kütuse hinnatõusuks lähiajal põhjust pole.
Maailma autouudiseid ka - Prantsusmaal seisavad vanal sõjaväelennuväljal tarneraskuste tõttu tuhanded Stellantise autod; Pariisis plaanitakse keelustada elektritõuksid, Californias aga luua diiselmootoriga raskeveokitele ja bussidele täieliku sõidukeelu ala.
30.11.2022
1h 19 m


143. Moskvitš lubab veel käesoleval aastal elektriautosid ehitama asuda
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal värskete autouudiste ja tööstuse suundumuste üle. Seekord räägime muuhulgas venelaste püüdlustest elektriautosid tootma asuda.
Automõtteid on lausa kaks - esiteks loomulikult ilm, kuid ka huvitavad kõrvalised tegevused, mis sõites silma on jäänud. Siit koorub välja ka ootamatu nädala - või isegi pikema aja - tegija, kelle eeskuju nii mõnigi järgida võiks.
Räägime ka Pronksi tänava liikluskorraldusest, kütusehindadest ja Volkswageni strateegiamuutusest - nende plaan Euroopas ainult elektriautosid toota liigutati just veidi varasemale ajale. Ühtlasi plaanitakse suurema kasumi nimel koomale tõmmata ka oma mudelivalikut.
Üle pika aja räägime jälle kiibikriisist - seekord Fordi võtmes. Prantsuse president aga kutsus kokku suurettevõtete juhid, et neile rääkida, kui hea mõte oleks investeerida Prantsusmaasse, mitte viia oma ärisid USA-sse, kus jõustus teatavasti mitmeid initsiatiive pakkuv inflatsiooni vähendamise kava. Kuigi me Macronile kaasa elame, saab see olema keeruline.
23.11.2022
57 m


142. Hiinlased tulevad preemiumturgu püüdma uue automargiga - Yangwang
Kuidas elab Pronksi tänava remont ja liiklus seal ümber? Paistab, et kui asjad hakkasid juba vaikselt paika loksuma, otsustasid linnaisad, et kõik on liiga lihtne ja loogiline, ja tegid kõike keerulisemaks. Miks?
Kütuserubriigis tuleb juttu Terminal Oili lubadusest rajada Eestisse 2024. aasta lõpuks üle 70 ülikiire elektrisõidukite laadija, Õliühing kommenteeris kütusemüüki ja inflatsiooni, Joe Biden üritas kõrgete kütusehindade vastu võidelda tviitidega ning Saudi Aramco kolmanda kvartali puhaskasum oli umbes üks Twitter.
Nädala ideeautod pärinevad Toyotalt ja Škodalt, nädala kadunuke aga Fordilt. Teeme juttu hiinlaste uuest, huvitava nimega preemiumautotootjast ning BMW ja Mercedes-Benzi vastandlikest väljaütlemistest.
Jutuks tuleb ka Euroopa Komisjoni ja Nõukogu "Fit for 55" kliimapaketi osas sõlmitud kokkulepetest. Mis saab pistikhübriididest või väiketootjate erandist? Millal kokkulepped uuesti üle vaadatakse?
16.11.2022
51 m


Erisaade: mida teada, kui on plaanis garaaži rajama asuda
Autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" on sel nädalal külas Kristo Aroella ja Sven Oras - mehed, kes tundsid, et mõnes asjas saab usaldada vaid iseennast. Nii asutasidki nad garaaže ja teisi väiksemaid ehitisi pakkuva firma Premium Garage.
Ajapikku kogunenud negatiivsed kogemused omale erinevaid ehitisi teha lastes näitasid selgelt, et turul on tühi koht - usaldusväärne, täislahendust ja head kvaliteeti pakkuv ning oma toodete hea nime taga seisev garaaže ehitav ettevõte.
Uurisime külalistelt kõike, mis garaažidega seoses pähe tuleb: mis neid teiste turul olijatega võrreldes eriliseks teeb, milliseid garaaže nad pakuvad, mis materjalidest need tehtud on ja kust tulevad, kaua kokku pannakse, milliseid erilahendusi kokku kombineerida saab jpm.
Hobiautode omaniku perspektiivist lähtuvaid küsimusi kogunes samuti hulganisti: kas saab ka garaaži, kuhu tõstuk sisse mahub? Kuidas on lood niiskusega, kui talvel autot sisse-välja liigutada? Kas garaaži saab kohandada piisavalt soojaks ja hubaseks, et seal auto(de) kallal nokitseda? Kas plaanis on ka garaaže rentima hakata?
11.11.2022
31 m


141. Külas Koit Toome - eelmistest, praegustest ja unistuste autodest
Autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" on sel nädalal külas Koit Toome, kes on muuhulgas ka keskmisest entusiastlikum autohuviline. Alustuseks teeme juttu esimesest autost - juba toona oli selge, et iga suvaline ei sobi, kuid sel masinal oli Koidule nii mõndagi õpetada ja edasist automaitset kujundada. Edasiste autode puhul on siht selgem olnud - räägime mõnest vahepealsest säravamast autost ja proovisõidust, tulevasest silmarõõmust ja unistuste autost. Ei jää arutamata ka uus autosaade "Pöördes" ning selle võtteperioodil kogetud ägedamad elamused. Lõpetuseks võtame ette polariseerivamad teemad nagu elektriautod, isejuhtivad sõidukid ja loomulikult ka igikestva vastasseisu - naast või lamell? Usutlesid autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, head kuulamist!
07.11.2022
51 m


Erisaade: mis on Minu Alexela?
"Istmesoojenduse" taskuhäälingus käis külas Alexela tegevjuht Aivo Adamson, kellega tegime juttu uuest lojaalsusprogrammist. Mida sellest teadma peaks?
Lahtiütlus - vahelduseks on tegu sisuturundussaatega, kuid nagu ikka, küsime ilma filtrita kõike, mis pähe tuleb, et iga kuulaja saaks aru, millega täpselt tegu ning kas see on ka talle kuidagi kasulik.
Kuna Alexela nimetab end nüüdseks juba energiaettevõtteks või energiakaubamajaks, siis kes üldse on Alexela klient ja keda see lojaalsusprogramm puudutab?
Misasi on digitempel, kuidas neid kogutakse, mida nende eest saab ja mis on nende rahaline väärtus? Kas ja millal need aeguvad? Kuidas neid lunastada?
Lisaks teeme juttu ka uuest arendusest nimega Energiasalv. Stuudios on külas Alexela tegevjuht Aivo Adamson, usutlevad autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
27.10.2022
24 m


140. Renault Zoe'st saab ajalugu, järgmist ei tule
Alustame nädala automõttega - juba on juhtunud esimesed libedast tingitud õnnetused. Just praegu oleks õige aeg minna ja talverehvid alla panna, enne kui esimene lumehelbeke suured järjekorrad toob.
Indrek sõitis viimase nädala jooksul jälle Boltiga - seekord elektrijalgrattaga. Sõidu lõpus tekkis aga küsimus, et kes ja kuidas täpsemalt hinnakirju koostab, kui autoga tuleb umbes kaks korda odavam?
Kütuserubriigis on kõik üpris vanaviisi, kuid gaas teeb tervitatavat hinnalangust, olles vahepeal isegi negatiivse hinna saavutanud. Pariisi autonäituselt aga jäid rääkimata uudised, mis puudutavad DS-i, vietnamlasi ja Mercedes-Benzi üpris ülbet liigutust.
Nädala kadunuke on pealkirjas mainitud Renault Zoe, millele sama nimega järglast ei tulegi. Räägime veidi mudeli ajaloost ning oma kogemustest selle pisikese elektriautoga.
26.10.2022
40 m


139. Pariisi autonäitus - hiinlased tulevad hooga Euroopat vallutama
Seekord on peateemaks Pariisi autonäitus, kus Indrek kohal käis.
Kõneainet on palju - pärast nelja aastat uuesti toimunud näituse märksõnadeks olid esiteks loomulikult elekter, aga ka vesinik, rollerid, väiksed linnaautod ja hiinlased, kes hoogsalt end juba Euroopas kehtestanud tootjatele kuklasse hingama tulevad.
Kui paar saadet tagasi sai Bolt nädala piduri tiitli, siis seekord on põhjust rääkida hoopis nädala tegijast, kelleks on Citybee. Siit on Boltil palju õppida.
Eesti on jälle ühes edetabelis silmapaistval kohal - tagantpoolt neljandal, ja see on seotud elektriautode laadimistaristuga. Ja kui särtsust juttu teha, ei saa loomulikult rääkimata jätta ka fossiilkütustest ja Euroopa automüügist septembris.
22.10.2022
49 m


138. Tallinn toob diiselbussid tagasi tänavatele
Sel korral räägime muuhulgas Tallinna Linnatranspordi otsusest hakata gaasibusside asemel tänavatele tagasi tooma hoopis diiselbusse.
Siinkohal tuleb kiita TLT otsust asendatavaid diiselbusse kohe pärast gaasibusside soetamist mitte maha parseldada. TLT nõukogu esimees Lauri Laats põhjendas otsust geopoliitilise olukorra ebastabiilsusega - ja CNG hinda vaadates on see ilmselgelt mõistlik.
21. oktoobril toimub ettevõtetele suunatud elektromobiilsuse konverents Elektra Pro 2022. Kuulda saab sellest, mis rõõmud ja vaevad ning millised kulud või kokkuhoid kaasnevad elektrilise autopargi kasuks otsustamisega.
Kommenteerime ka suletud Pronksi tänava liikluskorraldust - kõik on selge, ent väike puudujääk siiski on. Jätkame igal nädalal inimkatsega ja vaatame, kas koorub veel mõni soovitus välja.
12.10.2022
41 m


137. Nädala pidur on Bolt
Autoteemaline taskuhääling “Istmesoojendus” arutab ka sel nädalal värskete autouudiste ja tööstuse suundumuste üle. Seekord räägime lähemalt Boltist ja nende poliitikast, mis kuidagi elektriautode poole vaatama ei pane.
Nimelt on paljudel mureks, et elektriautode laadimiskohtadel seisavad ees mittelaadivad Bolti autod. Bolt aga midagi ette ei võta ning klienditugi on kasutu. Kui ei meeldi, käi jala?
Tallinna kesklinnas saab olema oodata ummikuid, sest remonti lähevad Pronksi ja Jõe tänav. Ettevalmistused juba käivad, 10ndast oktoobrist suletakse Pronksi autoliiklusele. Kõnniteed jäävad siiski avatuks ja kohalikud pääsevad koju.
Käime kiirelt üle ka kütuse hindade ja tarbimisega toimuva ning siis liigume juba edasi uudismudelite juurde.
05.10.2022
41 m


136. Kas hiinlaste vastus Teslale on soe õhk või päris oht?
Sel nädalal alustame kohe kütuserubriigiga - barrelihinna nina on allapoole ning see on ka posti otsas kajastunud. Mis on aga vaat et olulisemgi, on see, mida teevad kasutatud autode hinnad Ameerika Ühendriikides - need langevad. Üle pika aja, aga langevad - ja tundub, et see trend on vaikselt ka Euroopasse jõudmas.
Nädala põhiteema on aga hiinlaste elektriauto Xpeng G9, mis lubab suuri uuendusi - luksuslik linnamaastur saab 480 kW laadimisvõimekuse, mis võimaldab 15 minutiga laadida 10-80% või 600 km. Et tegu poleks vaid ideaalmaailmas saavutatava lubadusega, hakkab firma ka oma laadimistaristut püsti panema.
Lisaks aga lubatakse Lidari ja veel 31 anduri ja kaamera toel sõiduabisid, mis Tesla Autopiloodile ja Full Self Driving paketile silmad ette teeb.
28.09.2022
52 m


135. Tõuksiõnnetused on plahvatuslikult kasvanud
PPA tegi hiljuti tõukeratastele keskenduva reidi ja tulemused ei olnud kiita: 150 kontrollitud kergliikurijuhist 32 olid purjus, neist kolm ka alaealised. Suvel juhtus päevas keskmiselt 2,2 kehavigastustega tõuksiõnnetust - võrdluseks autode 3,1. Aga kumbasid on märgatavalt rohkem? Lisaks varjutati juba augustis eelmise aasta vigastatutega tõuksiõnnetuste hulk - 279 vs 222 terve 2021. aasta peale.
Muidugi räägime ka kütusest - langenud naftabarreli hind kajastus lõpuks ka posti otsas. Gaasi osas me parem ei ennusta - olukord on liialt plahvatusohtlik. Eelmise aasta augustiga võrreldes on tarbijahinnaindeks Eestis 24,8% kõrgem, diisel 47% ja bensiin 30,5%, maagaas lausa 244,2%.
Teada on ka augusti Euroopa automüüginumbrid - üle 13 kuu on saavutatud uute sõiduautode müügi kasv, milleks on 4,4%. Siiski jääb u 650 000 uut registreeritud autot kõvasti alla pandeemiaeelsele müügile - seega tegu on siiski kasvuga madala võrdlusbaasi tõttu.
22.09.2022
38 m


134. Elektrisõidukite ostutoetus tuleb uuesti, kogusumma 10 miljonit
Eelmisel neljapäeval toimunud elektrisõidukite teemapäeval sai selgemaks ostutoetuseid puudutav – toetuste kogusumma on viimase toetusprogrammi 570 000 € asemel lausa 10 miljonit. Mida ja kuidas siis toetatakse?
Kuigi Eesti ja Läti kütusehinnavahe on suurenenud, ei ole veel täheldada suuremat kütuseturismi, mida paljud ennustasid. Mida aga oleks meil lätlastelt õppida, et kütusehinda alla tuua? Ühtlasi on kütuste hinnatõus üha enam inimesi ühistranspordi poole vaatama pannud – mida näitab statistika?
Augusti automüügis on mõned suured üllatused – eriti esikohale platseerunud automudel. Kaeme vahelduseks ka Venemaa automüügi poole, kus hõisatakse välja suuri kasvuprotsente – aga nagu kõigi Vene asjadega, on ka seal suur konks.
14.09.2022
46 m


133. Pealekaebamistalgud ei paranda liikluses midagi
Alustame kahe üritusega, mis kohevarsti Eestis toimumas. Juttu tuleb ka kiiruse mõõtmisest ning uuest veebilehest liiklustalgud.ee, mis ei paista oma eesmärki täitvat. Kahtlustame, et pealekaebamistalgud probleemkohtades midagi paremaks ei muuda. Aga mis muudaks?
Räägime ka pisut Ameerika Ühendriikide initsiatiividest heitmete vähendamiseks – tihti jõuavad nende algatused edu korral meilegi. California osariigis ja New Yorgi linnas plaanitav on vägagi “piits või präänik” lähenemine – kuid kas ka töötav?
Seekord on põhjust teemaks võtta ka F1 – Audi ühineb tralliga mootoritarnijana, sosinad käivad ka Porsche kohta. Eelmise saate liitiumikaevandamise teema jätkuks aga räägime ka sellest, mis sai Tšiili uuest põhiseadusest.
07.09.2022
1h 3 m


132. Soovitusi poliitikutele – kuidas autoostu toetada?
Kütusest – posti otsas suhteliselt pikalt valitsenud stabiilsus on kõikuma löönud, diisel hüppas üles ja gaas alla. Miks?
USA-s võeti vastu kaks väga olulist otsust. Üks neist on inflatsiooni vähendamise eelnõu ehk IRA, mis sisaldab päris palju autotööstust puudutavat ning keskendub kohaliku majanduse turgutamisele. Samal ajal on California osariigis otsustatud, et 2035. aastast keelustatakse uued sisepõlemismootoriga autod.
See viibki meid nädala põhiteemani ehk meie soovitusteni poliitikutele – valimised on ju tulekul ja poliitikud häälte otsinguil! Räägime siis autoomanike perspektiivist. Kas ja kuidas võiks uute autode ostmist toetada? Milliste sõidukite ostmist peaks toetama? Mis sellest kasu oleks?
31.08.2022
41 m


131. VW uuel juhil seisavad ees suured väljakutsed
Seekordses saates alustame pigem heade uudistega: nädalavahetusel toimus väga meeleolukas võistlus Kulbilohu rajal. Veli räägib lähemalt enneaegselt otsa lõppenud rehvidest, lahendustest ja sellest, kuidas karma alati tasutud saab.
Edasi jätkame juba tuttavamatel teemadel – Olerex oli trahvi ähvardusel sunnitud oma reklaamid maha võtma, kuid samasisulised raadioreklaamid jätkuvad. Tundub, et keegi siit midagi õppinud ei ole.
Võtame pikemalt ette ka VW kontserni uue tegevjuhi Oliver Blume – millised on suurimad väljakutsed, mis tal ees seisavad? Varsti igatahes selgub, kelle lähenemine on VW-le parem: Diessi kompromissitus ja uuenduslikkus või Piechi ja Porsche perekondade konservatiivsus.
29.08.2022
1h 13 m


130. plaanis on mitmed liiklejaid kimbutavad algatused
Sellenädalase saate põhiteemadeks ehk nädala automõttetuseks on erinevad planeeritud algatused, mille eesmärgiks paistab olevat autoliikluse järk-järguline välja suretamine – piirkiiruste vähendamine, keskmise kiiruse mõõtmise lõigud ning loomulikult ka furoori tekitanud madalheitmetsooni rajamise mõte Tallinna kesklinna. Kusjuures osa plaanist oleks ka vanemate kui 20-aastaste autode sissesõidu keelamine või maksustamine.
Paistab, et järgmistel valimistel hiilgamiseks sobivad lauale mistahes mõtted, ükskõik kui rumalad, kulukad või väheefektiivsed. Kesklinna uue üldplaneeringu eskiis valmib 2023. aasta kevadel, seega selgus saabub peagi.
Muid uudiseid on samuti jagunud: eelmises saates kritiseerisime Olerexi kampaaniat ning nüüd on kodumaine kütusemüüja kohustatud need reklaamid ka maha võtma. Kuid mida pole, on klientide käest vabandust palumine – enda õigustamine ja klientide tembeldamine jätkub.
29.08.2022
57 m


129. Olerexi kliente tüssav kampaania on paras ämber
Sel korral räägime veidi pikemalt nädalavahetusel toimunud üritusest Youngtimer Camp 2022. Kuuendat korda toimunud kogupereüritusel sai näha üle 300 hobiauto, osaleda erinevatel põnevatel võistlustel ja mõõtu võtta rajalgi. Seda võimalust kasutas ka Veli – kuidas õnnestus?
Brenti naftabarreli hind käis alla saja dollari peal ning veidi on kukkunud ka kütusehind. CNG hind on samas ulmeline, aga mitte igal pool – näiteks Pärnus. Kuid keda see kindlasti ei lohuta, on Tallinna Linnatranspordi AS ja nende gaasibussid…
Nädala ämber on Olerexi kliente sõna otseses mõttes tüssav reklaamkampaania “ID-kaardiga -8,3 senti liitrilt”. Saatejuhtide soe soovitus on hääletada jalgadega – kuni Olerex eksitavaid reklaamtahvleid maha ei võta ja klientidelt vabandust ei palu, seni neilt ei ühtki kütusetilka või kabanossi. Muul viisil klienti austama vist ei hakatagi.
29.08.2022
45 m


128. Gaasist, pikalt ja põhjalikult
Sel nädalal tuleb põhjalikult juttu erinevatest gaasidest ning kus ja milleks neid kasutatakse – CNG, CBM, LPG, LNG… Miks on hinnad tõusuteel, palju on siin sõja roll ning millistega saab pitsitada Venemaad ja vastupidi.
Alustame aga ürituse soovitusega – nädalavahetusel toimub Laitses Youngtimer Camp. Juttu tuleb ka VW AG pommuudisest – kellele uudis, kellele loogiline, kuid vahetub kontserni tegevjuht ning Herbert Diessi aeg on ümber. Mida ta saavutas, miks aga talle nüüd ust näidati?
Räägime ka Elon Muskist – mis saab Twitterist? Miks müüb Microsofti kaasasutaja oma isiklikud investeeringud kõigis Muski firmades? Tesla avalikustas oma teise kvartali tulemused, samuti on müüdud 75% firma Bitcoini varudest – tõsi, väikse kahjumiga. Musk lubab ka (ei-tea-mitmendat korda) Cybertrucki tootmise algusaega – paneme kalendrisse kirja ja vaatame, kas seekord peab paika.
25.08.2022
1h 10 m


127. BMW hakkabki istmesoojenduse eest kuumaksu küsima
Indrek käis oma uhke vanur-Volvoga iga-aastasel Volvo klubi kokkutulekul ja läbis seejuures ka Rakvere linna. Paraku on põhjust näpuga näidata ja Rakveret kiruda - miks?
Kütuserubriigis tuleb juttu nii langevast naftahinnast (Brenti barrel käis alla 100 USD), uuesti alla 2 euro kukkunud kütusehinnast, Läti oodatust vähem langenud hindadest ning juunikuus langenud kütusetarbimisest Eestis.
Teada on ka juuni uute autode müük Eestis, mis langes maiga võrreldes 27%. Klikinapsajast pealkirjaks hea küll, kuid tegelikkuses ei näita see midagi drastilist. Räägime lähemalt, miks.
Elon Musk on samuti kõvasti kõneainet pakkunud - muuhulgas Twitteri ostu (või mitte-ostu) ja sündimuse suurendamise propageerimise teemadel. Lisaks on Tesla kukkunud maailma särtsukatootjate edetabelis teisele kohale.
Uudismudeleid ka - tulemas on uus Volkswagen Amarok, Renault Kangoo ja Masteri elektriversioonid, Hyundai esitles kahte ägedat ideeautot, BMW aga hakkaski raha koorima istmesoojenduselt ning küsib selle eest nüüd kuumaksu.
Nädala proovisõiduauto oli Opel Grandland, nädala automõte aga puudutab liikluskindlustust. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
20.07.2022
1h 8 m


126. Euroopa Parlament saatis Itaalia oma "Ferrari erandiga" pikalt... vähemalt esialgu
Seekord alustame Ameerika Ühendriikidest - 4. juuli on neil teadagi oluline päev ning muuhulgas koostatakse ka kõige patriootlikumate brändide edetabel. Juba 20ndat aastat järjest on esikohal üks autofirma - kes?
Eestis kukkus juuni esimeses pooles kütusemüük 10%. Arutame seega, kas oleme kütusehinna tõttu oma sõiduharjumusi muutnud ning panustame samuti selle 10% hulka.
Euroopast aga on suuri uudiseid - "Eesmärk 55" paketti puudutavad vaidlused on loodetavasti mõneks ajaks läbi. Õhk Euroopas saab kindlasti puhtamaks - mida siis läbirääkimistel välja pakuti?
Tesla avalikustas oma kvartali müügitulemused, Berliini tehases tuleb aga tootmist koomale tõmmata. Elon Musk aga murdis oma kümnepäevase Twitteritsölibaadi - miks?
Nädala ideeautod on Jaguari kolm uut täiselektrilist mudelit (mis kõik on - üllatus - linnamaasturid), Hyundai Ioniq6 ja Ssangyong Torres. Nädala kadunuke on BMW i3.
Nädala proovisõiduauto on Toyota bZ4X, mida Indrek Kopenhaagenis proovimas käis. Kas robustne välimus õigustab ennast?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
06.07.2022
43 m


125. Venemaa teenib sanktsioonidest hoolimata kütuselt rohkem raha kui mullu
Hoolimata sanktsioonidest teenib Venemaa mullusega võrreldes kütuselt tänavu palju rohkem raha - maikuus näiteks iga päev keskmiselt 261 miljonit USD rohkem. G7 plaanib selle kontrolli alla saamiseks veel mõnda piirangut, seni aga JOKK.
Europarlamendis käib tõsisem jauramine "Eesmärk 55" paketi, täpsemalt heitmetega kauplemise süsteemi ETS2 üle. Nüüd hääletati selle poolt, et ETS2 alla kuuluksid vaid äriotstarbel kasutatavad kütused. Kuidas see veel toimiks?
Räägime ka sellest, mida tehakse meil ja mujal elektriautode ostmise soodustamiseks - õigemini sellest, kuidas toetuseid ja soodustusi vähendatakse. Elektriautost on saamas auto nagu iga teinegi?
Juttu tuleb ka Elon Muskist ja Twitterist, Polestari börsileminekust, mitmetest olulistest ideeautodest ja ka sellest, et kuskil imelises kohas lähevad uued autod odavamaks, mitte kallimaks...
Nädala proovisõiduauto on Porsche Taycan Sport Turismo, mille mudeliperekonda Veli Sardiinias proovimas käis. Nädala automõte tuleb Indrekult ja puudutab paari Taanis kohatud liiklusviisakust, mis ka meile jõuda võiks.
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
29.06.2022
58 m


124. Emissioonikaubandusest liikluses asja ei saa?
Seekordses saates räägime alustuseks jälle kiirelt ära teemad, millest üle ega ümber ei saa: kütus ja maksud. Kui nende formaalsustega ühel pool, saab edasi liikuda uudiste juurde.
Euroopa Parlamendist saadeti tagasi Fit for 55 kliimapaketi maanteeliiklust puudutava emissioonikaubanduse osa; Elon Musk kohtub seoses Twitteri omandamise plaaniga lähiajal kõigi firma töötajatega; USA suurimate eksportööride hulka on aga jõudnud üks ootamatu autofirma.
Räägime pisut ka ajaloost. Hiljuti tähistati Tallinna ühistranspordi sajandat juubelit, kuid tegelikult on meie linnatransport veelgi vanem! Indrek teeb väikse ülevaate.
Räägime ka uutest ideeautodest, sealhulgas Cuprast ja Polestarist. Viimasel, paraku, on samaaegselt ette näidata nii uus tulija kui ka esimene kadunuke.
Nädala proovisõiduauto oli Ford Mustang Mach-E, nädala automõte aga on seotud süsinikkeraamiliste piduritega - Veli väidab, et need sobivad vaid poosetamiseks ja jutuaineks, aga mitte rajale. Miks see nii on?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
17.06.2022
54 m


123. Elon Musk: kaugtöö tegijatel Teslasse asja ei ole
Selle nädala saates: linna vahel liigub ikka veel naastrehvidega autosid... ja ka Veli tunnistab, et pole patust puhas; jälle tuleb ära mainida kütusehind ja rääkida maksudest; mida aga on ameeriklastel nutta?
Positiivsema poole pealt - kätte on jõudnud suvi ning autoüritusi tuleb üha rohkem: juulis toimub Youngtimer camp; Eestis käis trobikond Dodge Vipereid; Volvo klubi korraldas järjekordse väljasõidu; misasi on aga Best Lap, kus Veli nädalavahetusel käis?
Loomulikult tuleb jutuks ka nädala Elon: sel korral on teemaks tööeetika - Musk seab teistele oma töötajatele eeskujuks hiinlased, kes karantiini ajal Tesla tehases palehigis töötasid ja tehasepõrandal magasid... Ka kontoritöötajatele oli tal sõnum: kes kaugtööd edasi teha tahab, sel pole Teslasse asja.
Juttu on ka mitmest ideeautost, Dacia järjekordsest võtmepersonali muudatusest, Eesti maikuu automüügist ja paljust muust. Nädala proovisõiduauto oli Scania elektriveok P230, nädala automõte on aga seotud Eesti ettevõttega Wisedrive, mille kaasasutaja Norman Kolk stuudios külas käis. Head kuulamist!
07.06.2022
1h 4 m


Erisaade: kust saab kõige mugavamalt haagist rentida?
Suvised ilmad on käes, maal käiakse üha hoogsamalt ja see tähendab ka igasuguseid töid, mille jaoks kõiki vahendeid ei pruugi endal ja sõpradel olemas olla. Kust võiks näiteks haagise laenutada?
Mida peaks teadma, et langetada otsus - kas rentida või osta? Üks ettevõte, mis haagiseid rendiks pakub, on Alexela. Milliseid haagiseid neilt saab?
Alexela lahendus on ka harjumuspärasest erinev - kui üldiselt tähendab igasuguse asja rentimine klienditeenindajaga suhtlemist, paberimäärimist, toote üle vaatamist ja tagastamisel samuti, siis Alexela haagise saab kätte ka kontaktivabalt ja 24/7. Kuidas see toimib ja mida selleks vaja on?
Mis lube, õiguseid ja dokumente haagise rentimiseks vaja on? Mis piirangud rentijale kehtivad? Ja kas haagise peab tagastama samasse jaama, kust see võeti?
Kas tehnoloogilise lahenduse osas võib öelda, et Eesti on jällekord esirinnas, või on sarnaseid lahendusi kasutusel ka lähiriikides? Kas Alexela plaanib oma teenusega laieneda ainult Eestis või ka väljapoole?
Teada saab ka mõned markantsemad juhtumid selle kohta, mida inimesed rendihaagistega teinud on.
Stuudios on külas Alexela juhatuse liige Tarmo Kärsna, usutlevad autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
27.05.2022
31 m


122. Aprilli automüük kiratses, kütusehind aga teeb rekordeid
Sel nädalal räägime loomulikult jälle kütusehindadest - nädala number on 2,11 ehk E98 rekordhind. Saku Suurhalli juures toimus aga äge driftipäev, kus Veli kohal käis.
Räägime veidi ka aprilli automüügist ning ei saa üle ega ümber Elon Muskist, kes seekord arvab, et peaks Twitteri 25% väiksema summa eest soetada saama. Miks?
Nädala ideeauto on Renault Scenic Vision, mida Veli Pariisis vaatamas käis. Indrek aga proovis ära värskendatud Volkswagen T-Roci.
Nädala automõte on aga elektriautode laadimistaristu laienemine ja sellest räägib saatekülaline Raul Potisepp Eleportist. Stuudios on autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
25.05.2022
52 m


121. "Kütuseturismi" uued meelissihtkohad: Pärnu ja Läti?
Alustame seekord jälle kütusehindadest - ja peatume ka põhjusel, miks Pärnu võib saada "turistimagnetiks". Lätlased aga kaotavad kuni 2023. aastani biokütuse segamise nõude; räägime jälle numbrimärgi- ja äpipõhisest tankimisest - Indrekul on vahepeal olnud ka paar negatiivset kogemust.
Transpordiamet vaatas üle oma plaanitud peakaamerakohustuse ja loobus sellest; Eestis toimus Euroopa esimene isejuhtiva ja mehitamata sõidukiga pakivedu; eelmisel nädalavahetusel toimus korraga mitu ägedat autoüritust.
Uutest autodest ja ideeautodest ka: Ferrari õrritab Purosangue'i mootorivalikuga; VW taaselustab kaubamärgi Harvester Scout, et konkureerida Tesla, Riviani ja Fordi elektripikappidega; Nikola tuleb välja järjekordse veokiga, mis võib isegi seekord toimida, sest tegu on laias laastus Ivecoga; Venemaal aga tõttab kohalikku autotööstust päästma Moskvitš!
Nädala proovisõiduauto oli ehtameerikalik hiiglane Ford Explorer. Stuudios on autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
17.05.2022
45 m


120. Lätis on kasutatud autode hinnatõus mitu korda väiksem kui Eestis
Päevakajalisi autouudiseid: kuupäev kukkus ja naastrehvidega enam sõita ei või; kütusehind on jälle tõusnud, aga miks? Eestis lansseeriti uus teenus - numbrimärgipõhine automaattankimine, mida Veli ka kaks korda proovinud on.
Nädala börsiuudis tuleb jälle Elon Muskilt ja puudutab suurimat laenu, mis kunagi eraisikule antud; Tesla majandustulemused on hoolimata üleilmsest jamast positiivsed; Elon aga on välja käinud veel mõned lubadused, mille vettpidavuses on alust vähemasti ajalises perspektiivis kahelda.
Juttu tuleb ka autospordist, ühest põnevast ideeautost, Indreku lõppenud autoliisingust ja üha kerkivatest kasutatud autode hindadest, mille osas Eesti on jätkuvalt Euroopa esirinnas. Huvitaval kombel aga on Läti hinnatõus umbes 2,5 korda väiksem kui Eestis...
Nädala proovisõiduauto oli Renault Megane E-Tech elektriauto, mida Indrek Poolas proovimas käis. Nädala automõte käib aga rehvide ja soovitatud rehvirõhu kohta - kuidas suhtuda soovitustesse lüüa rehvidesse korralik ülerõhk, et vähem kütust kulutada?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
04.05.2022
39 m


119. Kas Elon Musk püüab Twitteri täielikult üle võtta?
Ilusad ilmad on tulnud, et jääda - vähemalt piisavalt, et Transpordiamet on piirkiiruseid tõstma asunud. Hyundai Ioniq 5 tegi Maailma aasta auto valimistel puhta vuugi ning õrritab üha aktiivsemalt ka Ioniq 6-ga, mis võib isegi käesoleva aastanumbri sees saabuda; Elon Musk aga pole Twitteri ülevõtmist lõpetanud - kohast nõukogus ta loobus, sest see takistaks rohkemate aktsiate ostu ja ettevõtte täielikku üle võtmist.
Saate põhiteemana jätkame eelmise aasta üleilmse automüügi kokkuvõttega - kui eelmises saates sai ära räägitud esinelik, siis seekord võtame ette kohad 5-10: Stellantis, General Motors, Honda, Ford Motor Company, Suzuki ja BMW.
Nädala proovisõiduauto oli Mazda CX-5, mille näol on reaalsuses tegu pea kümnendivanuse mudeliga - kuidas ta meie turule passib ja kellele see auto sobida võiks?
20.04.2022
34 m


118. 2021. aasta automüügi suur kokkuvõte
Alustame heade uudistega - nagu eelnevates saadetes arutletud, on kütusehind uuesti langema hakanud ning niipea postil kahega algavaid numbreid kartma ei pea. Volvo aga tähistab 14. aprillil oma 95ndat sünnipäeva ning Eesti Volvo Klubi korraldab sel puhul ka väikse väljasõidu. Elon Musk seevastu kasvatas oma osalust Twitteris ning tõi ühe päevaga kaasa enneolematu aktsiahüppe.
Saate põhiteemaks on sel korral autoaasta 2021 - suurimate tootjate müügitulemused on teada ja erinevad analüüsid tehtud. Hoolimata eri kriisidest olid kasumid rasvasemad - mõnel juhul ka tootjate puhul, kelle üldine müük 2020. aastaga võrreldes kannatas.
Nädala proovisõiduauto oli esimene täiselektriline Volvo - linnamaastur XC40 Recharge. Head kuulamist!
13.04.2022
43 m


117. Fiat teeb tagasituleku varjusurmast?
Kuigi juba on lubatud sõita suverehvidega ja ilusad ilmad tõid teedele palju hobiautosid, tegi ilm seda mis ikka - jälle talv! Mida ütleb seadus - naastrehv on ju lubatud kuni 31. märtsini, kas nüüd saab talverehviga sõites trahvi?
Kütusehinnast ka - Hiina koroonaseisaku tõttu on kütusenõudlus langenud ning nii USA kui OPEC vabastavad igapäevaselt pea poolteist miljonit barrelit naftat. Lootust languseks on!
Fiat teatas suurest uutmisplaanist ning kavas on kümme uut mudelit; Tesla avalikustas esimese kvartali tootmisnumbrid ja hoolimata erakordselt raskest kvartalist ollakse miljonikursil.
Nädala proovisõiduauto oli Porsche Cayenne Turbo GT, nädala automõte aga sisaldab soovitusi selle kohta, kuidas tulla toime väsimusega autoroolis. Head kuulamist!
06.04.2022
38 m


116. Isegi Renault tõmbas Vene turul koomale, kuid üks tootja on veel jäänud...
Vahelduseks käime sõiduautodele vastukaaluks kiirelt üle ka raskeveokite müüginumbrid; Renault tegi rahaliselt raske otsuse ja otsustas oma suuruselt teisel turul koomale tõmmata; varahaldushiiu BlackRock tegevjuht ennustab, et Ukraina sõda on globaliseerumisele lõpu teinud ja Volkswagen vaatabki juba kõik oma ärid anti-globaliseerumise võtmes üle.
Saate nimiuudis põhineb aga Stellantise otsusel Venemaal edasi toimetada ja Kaluuga tehases tootmist jätkata; samas tuleb Stellantiselt ka hea uudis ehk uus ridakuus nimega Hurricane, mida hakatakse pakkuma mitmes maitses.
Nädala börsimõte on seotud Tesla plaaniga oma aktsiad veelkord juppideks lüüa. Nädala proovisõiduauto oli uus Volkswagen Taigo ja nädala automõte puudutab teemakse ja seda, kuidas ilma tundlikku informatsiooni kogumata saaks arvet pidada, palju autod sõidavad ja kui säästlikult.
30.03.2022
41 m


Erisaade: milleks ja kuidas teha korrosioonikaitset?
Seekordses erisaates on külas Krown Eesti müügijuht Georg Pull, kellega räägime sellest, kuidas oma autot roosteussi eest kaitsta. Kuidas seda tehakse, milliste sõidukite puhul sellest enim kasu on? Kas juba "minekul" sõiduki eluiga saab pikendada?
Mis ja kui kiiresti juhtub meie kliimas ja soolastel teedel autoga, mis on kehvasti korrosiooni eest kaitstud? Kas omanik saab ka ise oma autot kaitsta? Kui aga ise mäkerdada ei viitsi, siis kui palju maksab kogu protseduur ühe meie turul saadaoleva teenusepakkuja Krowni juures ning kui tihti seal käima peaks?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas käis Krown Eesti müügijuht Georg Pull. Head kuulamist!
28.03.2022
37 m


115. Külas Õliühingu tegevjuht: kas hinnatipp oli ära?
Ei saa üle ega ümber kütusehinnast ning sel korral moodustab lõviosa saatest Eesti Õliühingu tegevjuhi Mart Raamatu usutlemine: milline on Eesti osa maailmaturul ehk kui väike tilk meres; kust kütus meile jõuab ja kas oma auto sõjavastase protestina seisma jätmine omab mingitki mõju; mis on biokomponendi mõju kütuse hinnale ja kvaliteedile?
Loomulikult tuleb jutuks ka see, kuidas meie kütusemüüjate postidele samaaegselt sendikümnendiku täpsusega samad hinnad jõuavad - on siis kartell või ei ole? Millest aga kütusehind lisaks maksudele koosneb ning mida aastatetaguste hindadega võrreldes arvesse võtma peab, et objektiivne tulemus saada? Tegeleme ka ennustamisega - mida on hinnast oodata edasi?
Uudistest sel korral turbokiirusel: kõik kolm Maailma aasta auto kandidaati on teada - ja need on kõrgemat sorti elektriautod; Porsche kinnitas, et järgmine 718 on "keskmootoriga" elektriauto; Nissan GT-R-il tõmmatakse Euroopas juhe seinast; Peugeot 4008 on tulekul; täna peaks Tesla Berliini tehases ametlikult lint läbi lõigatama.
Nädala proovisõiduauto ja automõtte rubriigi asendab aga hobiautodega seonduv - nii Indrek, Veli kui Mart avastasid, et ajasid juhuslikult kõik oma hobiautod samal päeval välja ja alustasid hooaega. Tundub, et talv on läinud ja loodame tänavatel näha üha rohkem ka teie hobiautosid. Head kuulamist!
23.03.2022
46 m


114. Barrel kukub, kütus eriti mitte... mis toimub?
Nädala jooksul on juhtunud palju: kütus käis 2 peal ära ning hoolimata 30% langenud barrelihinnast ei kajastu see tanklate postidel; kui palju kasutatakse EL-i ühistranspordis alternatiivkütuseid; Hyundai külmutas USA-s nii sõidukiparkide lepingud kui edasimüüjate võrgustiku, panustades jaemüügile ja astudes sammu lähemale ennustatud internetimüügile; Ford tutvustas oma elektrifitseerimise strateegiat ja esimesi VW platvormidele tehtavaid "Fordswageneid".
Kehvemaid uudiseid on jagada Riviani ja Subaru halo-auto WRX STI kohta, pisut ümberstruktureerimist on toimumas ka BMW-s.
Nädala proovisõiduautod olid diiselmootoriga Citroën C4 ja täiselektriline ë-C4. Ühele on pea võimatu ostusoovitust anda, teisele pea võimatu seda mitte anda. Head kuulamist!
16.03.2022
41 m


113. Eesti on Euroopa parim... autode hinnatõusus
Hinnatõusul pole piire: enneolematutes kõrgustes on nii kütuse kui uute autode hinnad; Ühendkuningriigis Oxfordis algas esimese nullheitmetsooni (ZEZ) pilootprojekt; veelgi rohkem tootjaid on lõpetanud oma uute sõidukite tarne Venemaale, Renault on aga portsu otsas; VW AG on pidanud mõned tehased sulgema, sest Ukrainast ei saa vajalikke komponente; mis trendid valitsevad Eesti veebruari automüügis ja kas leiab ka midagi üllatavat?
Suuri uudiseid on nii Fordilt kui Stellantiselt, uudismudeleid esitlesid Renault ja Mazda.
Nädala proovisõiduauto oli Cupra Born. Kuidas on see võrreldes sõsara Volkswagen ID-3-ga? Kummal on parem sisemus, välimus ja hind?
Saatejuhid on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
09.03.2022
42 m
Autoajakirjanikud Veli Rajasaar ja Indrek Jakobson ning erinevad saatekülalised võtavad iganädalases autopodcastis "Istmesoojendus" luubi alla nädala kõige kuumemad autoteemad, arvustavad sõidetud masinaid ning arutavad nädala jooksul tekkinud liikluse ja autodega seotud mõtteid või jagavad nippe. Istmed kuumaks!