Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga, kus räägime teemast, mis enamasti igav tundub, kuniks seda päriselt vaja läheb - kindlustus.
Selle jaoks on meil külas IIZI liikluskindlustuse tootejuht Triin Kääramees ja kaskokindlustuse tootejuht Kristiina Ritson.
Alustame ajaloost - kuidas käis kindlustuslepingu sõlmimine 90ndatel ja mis praeguseks muutunud on? Liigub linnalegend, et liikluskindlustus hakkab kehtima alles päev pärast internetis sõlmimist - vastab see tõele?
Räägime ka hobiautodest ja kaskokindlustusest. Vanematele sõidukitele käib kaskokindlustuse sõlmimine case-by-case lähenemisega ning on tihtilugu auto turuhinnaga võrreldes ebamõistlikult kallis. Miks?
Hobiautode kõrval on hooajalised sõidukid ka mootorrattad - mis põhimõtted ja erisused nende kindlustamisel kehtivad?
Levinud on ka "kindlustuse hinnaga mängimine" ehk sissekirjutus kusagil väiksema liiklusega vallas või poliisi sõlmimine teise inimese nimele. Kas see toimib veel? Mis juhtub, kui sellist lähenemist kasutada?
Peatume põgusalt ka erinevatel lisakaitsetel ja nendega seonduvatel eksiarvamustel ning räägime sellest, mis hetkest on tegu liikluskindlustuse kahjujuhtumiga. Miks aga tihti parklakõksu sündmuspaigalt põgenetakse?
Miks ei ole meil kaskokindlustuse kahjudele samasugust inforegistrit nagu liikluskindlustuse kahjudele? Kelle initsiatiiv see olla võiks?
Liikuvusele keskenduvale taskuhäälingule kohaselt räägime ka kergliikuritest - paar episoodi tagasi rääkisime, kuidas lõunanaabrid plaanivad elektritõukse ohjama hakata. Mis seis on kergliikuritega kohe arutlusse mineva uue liikluskindlustuse seaduse kontekstis?
Lisaks kardetakse, et muutub ka praegu kehtiv hobiautoomanikele soodne olukord, kus sundkindlustust saab vältida, kindlustades oma sõidukit kasvõi kord aastas. Kas see võib muutuda?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas käisid Triin Kääramees ja Kristiina Ritson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on saate põhiteemaks kliimaministeeriumi püüd elektritõukse ohjata.
Alustame hobiautode teemal - Volvo sai 97-aastaseks ning selle tähistamiseks korraldas Eesti Volvo-klubi traditsioonilise iga-aastase väljasõidu. Indrek käis kohal ja jagab muljeid.
"Häid" uudiseid - 1. maist tõusevad nii diiselkütuse, maagaasi kui elektri aktsiis. Ja kuigi bensiiniaktsiis ei tõuse, tõstsid tanklad siiski bensiini hinda umbes 8 senti liitri kohta.
Kliimaministeeriumi värske eelnõu hakkab ohjeldama nii elektritõukse kui kõnniteedel parkimist. Ühena küsitavatest muudatustest kehtestatakse kergliikuriga liiklejale lubatud maksimaalne joove 0,5 promilli.
Uusim ja pisim Alfa Romeo vahetab nime - eelnevalt pidi mudeli nimeks tulema Milano, kuid nüüd saab sellest hoopis Junior. Miks? Miks see meie arvates hea on?
Nädala sünnipäevalaps on üks Ameerika auto - võiks isegi öelda, et SEE Ameerika auto. Täna 60-aastaseks saav mudel pani aluse tervele uuele autoklassile.
Nädala Eloni rubriigis räägime aga Tesla plaanitavast vähemalt 10% tööjõu kärpimisest. Sest nagu me teame, mühinal kasvav ettevõte... kukub kärpima?!
Nädala proovisõiduautod on Opel Astra Sports Tourer ja Ford F-150. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekordse saate põhiteema on naftahind, mis meie hinnangul OPEC-i püüdlustest hoolimata veel niipea kolmekohaliseks ei kerki.
Alustame hoopis kevadiste teemadega. Loodetavasti on talviste üllatuste aeg möödas ja suverehvid võib lõplikult alla kruttida, kuid ootamatute ilmaolude korral ei ole talverehvid veel keelatud. Ja pöörame tähelepanu ka sõpradele teel - vastavaid liiklusmärke veel väljas pole, konnad aga küll!
1. maist muutub Pärnus parkimiskorraldus. Mida see täpsemalt tähendab - mis piirkonnad, mis parkimistasud, millal? Lisaks on muutumas ka liikluskindlustuse seadus. Vaatame suuremad muudatused üle.
Edasi läheme lõunanaabrite juurde - Lätis muutub elektritõukside liiklusregistrisse kandmine kohustuslikuks, leedukad aga annavad kohalikule keskkonnaametile õiguse liikluses autode tehnilist korrasolekut kontrollida ja vajadusel tossavad autod kordusülevaatusele saata.
Nädala numbrid pärinevad Renault' grupi ja Euroopa autotootjate liidu juhilt Luca de Meolt - kui oluline on Euroopa majandusele kohalik autotööstus?
Räägime ka muutustest seoses automaksuga - Euroopa Komisjon leidis, et plaanitaval kujul meie automaks üldse ei lähe. Seega kas läheb kaklemiseks või mitte, saame jällekord öelda - ega ta samaks ei jää...
Nädala põhiteemana vaatame sügavamalt otsa naftahinnale. Kuigi OPEC tahaks väga hinna uuesti kolmekohaliseks ajada, näitavad kõik märgid, et seda (niipea) ei juhtu. Miks see nii on? Mida aga arvata uudisest, nagu oleks USA president Joe Biden laitnud ukrainlaste rünnakuid Vene naftatöötlemistehaste pihta?
Nädala uuring puudutab autoostjate margitruudust USA-s, nädala kadunuke on Audi TT. Räägime veidi selle mudeli veerandsaja-aastasest ajaloost ning jagame natuke toredaid fakte. Nädala Eloni rubriigis on kaks uudist, mis puudutavad majandustulemusi ning Model 2 ja Robotaxit.
Nädala proovisõiduauto on Renault Espace. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on külas Glen Pilvre, kes muuhulgas liikleb ka üherattalise sõiduvahendiga.
Milliseid üherattalisi liikumisvahendeid üldse olemas on ja mis neid eristab? Misasi on "ürr"? Aga muud tasakaaluliikurid? Mis arengu need läbi on teinud?
Kui vaadata nendega seonduvat seadusandlikku poolt, siis mis takistab täieliku Metsiku Lääne tekkimist? Kas elektritõuksija erineb kuidagi isiklikku kergliiklusvahendit omavast inimesest? Kuidas on lood nende sõiduvahendite kindlustamisega?
Kergliikurite-tasakaaluliikurite ning autode vahele jääb veel üks sõidukikategooria - miks pole mopeedautod ning elektrilised mopeedautod massidesse läinud?
Hoolimata sellest, et Glenil on garaažis hobisõidukina Mazda MX-5, otsustas ta juba kümmekond aastat tagasi oma igapäevaautoks valida elektriauto. Miks?
Kuidas on meil Eestis lood nö elektriautokultuuriga? Taristu? Aga suhtumine elektriautode omanikesse? Mida saaks paremini?
Räägime veidi ka tehisaru arengust ning isejuhtivatest autodest - kellele need tegelikult suunatud on? Kas isesõitjate loomine on vajalik või pigem endale vastu rinda tagumine - teeme, sest saame?
Spekuleerime ka tuleviku liikuvuse osas - millised sõidukid ja kütused võiks koos toimima jääda? Miks aga on auto puhul hääl meie jaoks nii oluline?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas Glen Pilvre. Head kuulamist!
"Istmesoojendus" on eetris autoentusiastidele suunatud ringrajasõidu erisaate teise osaga. Külas on elukutseline ringrajasõitja, esimene eestlane Le Mans' 24 tunni võidusõidul - Martin Rump.
Esimeses osas jäid paljud teemad arutlemata, seega parandame selle vea. Alustuseks räägime suurte võidusõitudega seonduvast logistikast - kui suur on meeskond, kui kaua enne sõitu töö tegelikult algab?
Kui palju on võidusõitjal sõnaõigust auto seadistuses ning kuidas seda inseneridele kommunikeerida? Kas see on pigem hea, kui juht oskab väga detailselt inseneridele juhiseid anda? Kas auto, mis on juhile lihtne ja mugav sõita, võib ka kiire olla?
Kui rääkida hobivõidusõitjatest, siis mingil hetkel tuleb ette mõni piirang või platoo, millest üle ei saa - olgu see stagneeruv ringiaeg või mõni mentaalne blokk. Kuidas neile läheneda ning ennast arendada?
Arutleme ka optimaalse trajektoori teemadel - kuidas eri lähenemisi katsetada ja see protsess metoodiline hoida, et pärast oleks ka midagi kasulike andmete või parema ringiaja näol kaasa võtta?
Räägime ka veidi edasijõudnumatest sõidutehnikatest ning sellest, millal võiks harrastajal olla õige hetk neid praktiseerima asuda. Kuidas näiteks turvaliselt harjutada trail braking'ut või auto pedaalidega roolimist? Kuidas aga tunneb ära päriselt hea juhi?
Millised viimasel ajal välja tulnud autofilmidest Martinile isiklikult meeldivad? Millistes filmides näeb päris tõetruud võidusõitu?
Lõpetuseks räägime isikliku auto valikust - kas võidusõitja ihkab ka igapäevaelus erilisemat autot? Mis üldse teeb auto eriliseks ja annab talle hinge?
Stuudios on autoentusiastid Veli V. Rajasaar ja Remi Mõngelius, külas käis Martin Rump. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord räägime muuhulgas uutest trahvimääradest ja nende võimalikust mõjust liiklusele.
Alustame kuulajaküsimuse vastuse ja kuulajamängu võitja välja kuulutamisega. Õige vastus on loomulikult Mitsubishi Montero - just sellise nime sai hispaaniakeelsetel turgudel Mitsubishi Pajero.
Võtame pikemalt ette uued trahvimäärad - hoiatustrahvide maksimummäär tõuseb 300 euro pealt 420 peale, iga "üle sõidetud" km/h maksab nüüd 5 asemel 7 eurot. Tõusis ka trahviühik - pikalt püsinud 4 euro asemel on see nüüd 8 ning maksimaalne trahv väärteo eest 1200 asemel 2400 eurot. Kuidas see liiklusele mõjuda võiks?
Kajastame ka väiksemaid Eesti uudiseid nagu Vanasadama trammiliini ehitust puudutav ning järjekordne nimemuutus autoturul - Autobonist sai nüüd Auto Bassadone. Turule ilmus ka huvitav teenus nimega Flex, mis võimaldab endale kuni aastaks kuumaksu eest auto soetada. Neti teel!
Räägime ka automaksu eelnõu hetkeseisust ning hoiatame 19. märtsi hommikul liiklejaid võimalike ummikute eest seoses ühe erakonna aktsiooniga.
Eurominutite rubriigis räägime Euro 7 arengutest ning kurikavalast plaanist hakata Hiinast imporditud elektrisõidukeid maksustama. Samas pääses terve mõistus ühes olulises asjas võidule - Euro NCAP ei anna enam viietärnist turvalisushinnangut autodele, mille olulisemate funktsioonide juhtimine käib vaid ekraani vahendusel. Braavo!
Venelased said Ukraina sõjas hakkama omapärase, et mitte öelda absurdse lükkega, minnes rindele soomustamata ATV-dega, mis meenutavad pigem golfikärusid. Kuidas see nende jaoks lõppes, on ootuspärane.
Ralliminutites teeme juttu täienevast rallikalendrist ning olulisest muudatusest - 2022. aastal kohustuslikuks muudetud hübriidsüsteemid kaovad WRC-autodest ning ühe auto hinnapiiriks seatakse 400 000 eurot. Loodetavasti motiveerib see nii mõndagi vana olijat tagasi rallisse tulema.
Lisaks teame nüüd, et Apple'i autot siiski ei tule ning Rivian lansseeris lubatud ühe auto asemel lausa kolm mudelit. Elon Musk aga on viimase paari nädalaga teinud palju. Liiga palju, et seda siin kokku võtta.
Nädala proovisõiduauto on Mitsubishi Eclipse Cross. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on külas kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu.
Alustame algusest - kliimaministeerium on üpris uus organisatsioon. Miks see loodi ja mis on selle ülesanded? Mis on kliimaseadus? Kuidas ja millega liikuvuse asekantsler ise liikleb?
Loomulikult keskendume pikalt automaksule - mis on selle eesmärgid lisaks riigieelarve täitmisele? Kas sellele oleks olnud teisi alternatiive? Kas saatekülalise hinnangul on praegune seis hea, või saaks midagi paremini?
Miks on automaksule nii vähe erandeid? Mis saab autokultuuri kui ajalooväärtuse säilitamisest, kui ka museaalid maksu alla pannakse? Mis saab fantoomautodest?
Tegeleme ka müüdimurdmisega - alates kõlakatest, et Saksamaa autotöösturid on endale lobistanud loa toota üha suuremaid ja raskemaid autosid, kuni kuulduseni, et töös on vanemate autode remondikeeld. Mis on tõsi, mis kuulujutt?
Räägime ka liikuvuse tulevikust üldisemalt - mida liiklejad ootama peaksid? Tulemas on nii liikluskindlustuse seaduse kui liiklusseaduse muudatused, mida see meile tähendab? Millised suuremad teede-ehituse projektid töösse minemas on? Ja mis saab meie rahvuslikust lennufirmast?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas käis kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord räägime muuhulgas sellest, mida uut ja huvitavat näeb Genfi autonäitusel.
Alustame üleskutsega: järgmises saates tuleb meile külla kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu. Kui teil on küsimusi, mida kindlasti esitama peaksime, siis saatke need meile kas artikli lõpus toodud kanalite kaudu või meilidele veli@accelerista.com või indrek@accelerista.com.
Eurominutite rubriigis räägime juhilubadele kehtivate nõuete ühtlustamise kavast Euroopa Liidus - kuidas seda tehakse, tundub väga mõistlik ja tervitatav. Selle raames vaatame natuke ka liiklussurmade statistikat Euroopas ja Eestis.
Kütuseturul on toimunud mitmeid kõikumisi, mis seda põhjustanud on ja kas on lootust olukorra paranemisele? Kust üldse praegu kütus peamiselt Euroopasse jõuab?
Kuna eelmine saade jõudis väga vähe eetris olla, kordame kuulajaküsimust: millist autot ei saanud hispaaniakeelsetel turgudel müüa, sest selle nimi tähendas "pihkurit"? Mis nime see mudel neil turgudel kandma hakkas?
Saate põhiteemaks on Genfi autonäitus, mis pärast nelja-aastast pausi jälle toimub - kuigi tavapärasest väiksemana. Väljas on vaid üheksa suuremat kaubamärki, kuid avalikkuse kõrgendatud autohuvi tõttu esitlevad mitmed tootjad oma mudeleid ka näituselt väljaspool. Mida uut paistab?
Selgunud on ka Euroopa aasta auto 2024, samal ajal tuli maailma vanim autotootja välja ametliku seisukohaga lükata planeeritud mudelivaliku elektrifitseerimist edasi.
Räägime ka BYD lähenemisest Euroopasse autode toomisele, Riviani personalimuudatustest ja kiikame maailma suuremate autofirmade tippjuhtide rahakottidesse. Nädala Eloni rubriigis räägime Cybertrucki väidetavatest roosteprobleemidest ja sellest, kuidas Tesla insener sellele vastas.
Nädala proovisõiduauto on Volkswagen Amarok. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Seekord arutame autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" muuhulgas turundusterminite üle - misasi näiteks on päriselt linnamaastur?
Küsisime mitmed säärased automõisted Transpordiameti käest üle ning muuhulgas uurisime ka, millised elektrisõidukid millistel ühissõidukiradadel liigelda tohivad ja millisest foorist juhinduma peavad - kas autode või ühissõidukite omast?
Vastame ära eelmise saate kuulajaküsimuse ning küsime ka uue: millist autot ei saanud hispaaniakeelsetel turgudel müüa, sest selle nimi tähendas "pihkurit"? Mis nime see mudel neil turgudel kandma hakkas?
Vastame ka kuulajale, kes tundis huvi selle kohta, mille alusel täpsemalt autosid filmidesse ja seriaalidesse valitakse.
Autotööstuse uudistest räägime rendifirma Hertz otsusest müüa maha 20 000 elektriautot - kolmandik oma elektrilist sõidukiparki - vaid 12 kuud pärast seda, kui suur elektrifitseerimise strateegia ette võetud sai.
Volkswagen pistab aga Hiinas rinda nn uiguuri probleemi või dilemmaga, milles lendavad suured süüdistused sunnitöö rakendamise osas. Millised on tootja võimalused? Etteruttavalt - neist ükski pole väga hea.
Nädala Eloni rubriigis räägime Eloni soovist saada 55 miljardi USD suurune "hüvitiste pakett" ehk megapreemia ning otsusest kolida kõik oma ettevõtmised Delaware'ist minema.
Nädala proovisõiduautosid on seekord kaks: Honda e:Ny1 ning uuendatud Toyota Yaris. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
"Istmesoojendus" on eetris autoentusiastidele suunatud erisaatega, kus sukeldume ringrajasõidu maailma. Külas on elukutseline ringrajasõitja, esimene eestlane Le Mans' 24 tunni võidusõidul - Martin Rump.
Alustame algusest - kuidas tekkis Martinil huvi rajasõidu vastu ning kuidas käis progressioon professionaalsesse sõitu? Kas seal on mingeid "otseteid"?
Kas tõesti pole võimalik karjäär mootorispordis, kui sa pole maast madalast karti sõitnud? Millised "stopperid" on neil, kes hiljem alustavad ning kas neil on üldse lootust tempos püsida?
Kui suur vahe on elukutselistel ja nö "gentleman driver"-itel? Aga neil, kes näiteks GT Academy kaudu sõidusimulaatorist päris võistlusauto rooli pääsenud on?
Kui oluline on võidusõitjale trenn sõidusimulaatoris? Kas hooajaväliselt nühivad simulaatorit sõita kõik elukutselised juhid ning mis sellest kasu on? Kas simulaatorisõit võib kinnistada ka halbu harjumusi?
Räägime ka üliolulisest aspektist, mis tihtilugu võistluste varju jääb - füüsiline trenn. Millised jõud ringrajasõitjatele eri klassides mõjuvad ning kuidas keha sellega harjutada, millele eriti rõhku panna?
Kõiki saatejuhtide küsimusi ei jõudnud ammugi läbi käia, seega tuleb Martiniga lähitulevikus ka teine episood, kus püüame rohkem keskenduda sellele, millised autod talle endale päriselt meeldivad, kuidas rajasõiduga alustada soovija seda teha võiks ning kuidas oma tulemusi parandada.
Stuudios on autoentusiastid Veli V. Rajasaar ja Remi Mõngelius, külas käis Martin Rump. Head kuulamist!
Alustame liiklusuudistega - Haapsalu suunale on pandud uus kiiruskaamera, Vineeri-Pärnu mnt ristmikul on liikluskorraldust muudetud ning Tallinnas on mitmes kohas kehtestatud senisest madalam piirkiirus.
Räägime ka parkimisest - elektriautode tasuta parkimise lõpetamisest Tartus kuni palju furoori tekitanud parkimistasude kolmekordistamiseni linnamaasturitele Pariisis.
Apple on oma auto kohta uued tähtajad ja eesmärgid välja käinud ning oma esimese sõidu tegi maailma suurim kruiisilaev Icon of the Seas.
Eurominutite rubriigis on teemaks üleliidulised karistused liiklusrikkumiste eest - hääletati muuhulgas, mis rikkumiste eest juhtimisõigus võetakse ning kui kiiresti peaks info liiduriikide vahel liikuma.
Kordame ka üle käesoleva aasta rallikalendri ning räägime lühidalt Otepää talverallist, kus Indrek kohal käis. Galeriid ja kokkuvõtet saab vaadata siit.
Üle pika aja on meil uus kuulajaküsimus: mis on see mitte enam toodetav automudel, mis jagab nime ühe Baltikumis, sh Eestis praegu tegutseva restoraniketiga? Vastata saab, nagu ikka, meie sotsiaalmeediakanalites või kirjutades veli@accelerista.com või indrek@accelerista.com.
Saate põhiteema on 2023. aasta kokkuvõte: automüük Eestis, Euroopas ja üle maailma ning Eesti liiklusaasta. Mis olid enimmüüdud autod ning kas mõni mudel saavutas selle tiitli ka mitmel turul? Võtame kokku ka Tesla 2023. aasta tulemused ning Elon Muski tulevikuennustused ja -lubadused.
Nädala proovisõiduauto on KGM Torres. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!