Alustame kodumaiste uudistega - kordame jälle üle: lumehelbe ja mäetipu märgiga talverehvid on nüüd kohustuslikud, enam ei piisa ainult M+S tähisest! Lisaks rakendus ka liikluskindlustuse seaduse muudatuste teine osa - muuhulgas rakendub liikluskindlustuse kohustus nüüd mitmetele sõidukitele, mis enne sellest priid olid.
Räägime ka eesti.ee äpist - kuigi katseperioodil sai seda ka isikut tõendava dokumendina kasutada, see paraku enam nii ei ole. Veel!
Volkswagenil on asjad kehvasti - vallandamised, palgakärped ja -külmutamised on töötajad tänavatele ajanud. Kuid meie räägime hoopis sellest, milles süüdistab tootjat India. Võlusõnaks on 1,4 miljardi USA dollari jagu maksudest kõrvale hoidmine, mida Volkswagen nimetab kokkusattumuseks.
Nädala tsitaat pärineb Auto Bassadone OÜ tegevjuhilt Veiko Karult, nädala kadunuke on Stellantise diiselmootor teatud autode kapoti alt.
Ameerika Ühendriikides viidi aga läbi uuring, kus tuvastati muuhulgas, mida sinu auto ütleb su poliitiliste vaadete kohta. Läbi kammiti lausa 1,7 miljonit autot ja nende omanikud. Millega sõidab keskmine vabariiklane või demokraat? Vaatame põgusalt otsa ka Donald Trumpi viiele põnevamale autole.
Rääkimata ei saa jätta ka seda, et Stellantise juht Carlos Tavares astus tagasi. Millega ta oma "valitsemisaja" jooksul hakkama sai - kas ainult halbade otsustega, nagu meediast mulje jääb?
Aasta lõpu puhul tuleb rääkida ka erinevatest aasta auto valimistest: ära toimus Eesti Autogala, teada on Eesti aasta auto finalistid ja ka Euroopa aasta auto finalistid.
Nädala proovisõiduauto on Renault Scenic E-Tech. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Alustame automaksust: loodetavasti on lõpp mõttetul ringi tuulamisel ja ebatäpsete allikate otsa sattumisel - Transpordiamet ja EMTA panid välja automaksukalkulaatori, mida võib usaldada.
Volkswageni kontsernis ei ole asjad liialt roosilised - kärbete eesmärgil plaanitakse sulgeda vähemalt kolm tehast, koondada 10 000 töötajat ning vähendada ja külmutada palkasid. Näis, milliste streikideni see viib. Kuid vähemalt üks hea uudis - Polo ei sure!
Hiinlastel nii kehvasti ei lähe - BYD kasvatas tootmist ja personali hulka, Audi koostöö SAIC-iga toob aga Hiinas esmakordselt tänavatele harjumuspärase nelja rõngata Audid. Ka Hiina-EL kaubandussõja arengud viitavad, et Euroopa pole hetkel võitjate leeris.
Räägime ka kahest turunduslikust uudisest - Jaguari "taassünd" ning hiinlaste katse Nürburgringi neljaukseliste autode rekord endale krabada. Kuidas need lükked vastavalt brändikuvandit mõjutanud on?
Saate põhiteemaks on iga-aastane Saksa TÜV vastupidavusuuring, mille käigus koguti statistikat kõikide Saksamaal ja Austrias tehnoülevaatusel käinud autode kohta. Selgusid eri vanuseklasside kõige vastupidavamad ja lagunevamad autod. Vaatame tulemustele lähemalt otsa ja loodame, et iga autoomanik või autoostja saab siit midagi kasulikku kõrva taha panna.
Nädala proovisõiduauto on Citroën Ami. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Räägime algatuseks nii talverehvidega seotud nõuetest ja soovitustest kui ka tulede kasutamisest halva nähtavuse korral - mingil veidral põhjusel jäi suvel silma huvitavaid olukordi ning küsisime Transpordiametilt selgitusi.
17. oktoobril alustasid tööd kaks uut kiiruskaamerate paari. Kus need on ja miks need sinna paigaldati?
Kas teadsite, et on olemas ka Naiste ülemaailmse aasta auto konkurss? Nende kohtunikeriviga liitus uus liige ning nüüd on esindatud lausa 56 riiki, sealhulgas Eesti.
Euroopa komisjoni poole on pöördutud kahe autotööstuse teemaga seoses - Euroopa autotootjate assotsiatsioon ACEA tunneb muret, et elektriautode kasutuselevõtu hõlbustamiseks ei rakendata piisavaid meetmeid. Veidi hiljem pöördusid ka 50 suurettevõtet, pannes komisjoni südamele, et plaan uute sisepõlemismootoriga autode müük 2035. aastast keelustada võiks jõusse jääda.
Euroopa vs Hiina kaubandussõjas suuri uudiseid pole, kuid vastuseks Hiinas toodetud elektriautodele täiendavate tollide kehtestamisele anti vastulöök - pihta saab Euroopa alkohol.
Vahepeal on selgunud ka Euroopa septembrikuised automüüginumbrid. Mida üllatuslikku tabelist leiab, kes on suurimad võitjad ja kaotajad?
Räägime lähemalt Eesti parimate autode konkurssidest - nii Eesti aasta autost kui Autogalast. Mõlema konkursi finalistid on selgunud ja sõidumuljeid jagub.
Nädala Eloni rubriigis on suurimaks uudiseks loomulikult Robotaxi esitlus. Mida veel näidati ning mis Tesla aktsia selle peale tegi?
Nädala proovisõiduauto on Mercdes-Benz G580 ehk elektriline G-klass. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Eelmises saates rääkisime uutest liikluseksami segadusseajavatest ülesannetest. Nüüd otsustas Transpordiamet küsimused tagasi võtta. Loodetavasti käiakse need üksipulgi üle, enne kui tagasi valikusse pannakse.
23. novembril käivitub pilootprojekt, mille käigus paigaldatakse kahe kesklinna liini bussidele kaamerad, et jälgida ühistranspordiradade kasutamist. Muretsemiseks põhjust pole - travhe ei väljastata, kogutakse vaid andmeid. Kuid võime uhked olla, et Tallinn valiti neljanda Euroopa linnana projektis osalema.
Käime kiirelt üle ka 2025. aastal jõustuvad aktsiisitõusud ning vaatame, palju need näiteks kütusehinda mõjutavad. Kütuserubriigis aga tuleb tõdeda, et elektrifitseerimispüüdlustest hoolimata ei ole naftanõudluse tipp veel kätte jõudnud.
Oluline teadaanne ka seoses liiklusõnnetustest teada andmisega - kui varasemalt ummistasid segaduses liiklejad hädaabiliini, et nõu saada, siis nüüd liideti riigiinfo telefoniliiniga 1247 ka Liikluskindlustuse Fond ning igasugused küsimused seoses liiklusõnnetuse vormistamisega saavad lahendatud ööpäevaringselt.
Hyundai Grupp sai vahepeal maha oma saja miljonenda autoga. Autotööstuse kontekstis on ilus arv kätte jõudnud pigem kiiresti - 57 aastaga.
Euroopa-Hiina kaubandussõjas on toimunud oluline areng - EL liikmesriigid, sealhulgas Eesti hääletasid Hiinas toodetud autodele kõrgemate tollitariifide kehtestamise poolt. Vaatame, kes kui palju lisatasudega pihta saavad.
Lähenevad ka kodumaised aasta auto valimised - alustame aasta sportauto kandidaatidega ja räägime nendega toimunud sõidupäevast.
Nädala silmapaistvate inimeste rubriigis on põhjust lisaks Elon Muskile rääkida ka Mark Zuckerbergist, kes tegi oma kallimale huvitava autoalase kingituse.
Nädala proovisõiduauto on Subaru Solterra. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Seekord alustame uute teooriaeksami küsimustega, mis palju segadust tekitanud. Autokoolide liit soovib küsimuste koostajate vallandamist, Transpordiamet on kaitses, aga lõppeks kannatavad eksamile minejad. Vaadake ise, kuidas mõned uutest küsimustest tunduvad!
Vahepeal toimusid nii Tartu Motoshow kui Estonian Grand Prix - räägime lähemalt, mida põnevat Tartus esitleti ning mis rekord püstitati Porscheringil.
Kütusehinnad on viimase aja madalaimad - sellega on seotud nii USA keskpank ja intressimäärad, Hiina langev nõudlus ning aeglustuv tootmine.
Eesti liikuvusalaseid uudiseid: peaminister kinnitas ametisse täiesti uue ministri - taristuministri. Lisaks toimuvad automaksu osas veel viimased vaidlemised - Autoomanike liit pöördus õiguskantsleri poole palvega hinnata maksu vastavust põhiseaduse omandi puutumatuse ja võrdse kaitsmise põhimõtetele. Räägime ka sellest, mis loom on kliimakindla majanduse seaduse eelnõu.
Volvo korraldas vehepeal "90-90" ürituse, kus esitleti kaht autot ning öeldi nii muuseas välja ka plaan elektriautodele üleminekut edasi lükata.
Nädala põhiteema on Hiina-Euroopa kaubandussõja arengud. Vahepeal on toimunud palju lobitööd ja keele kõrva ajamist, et mitmeid EL-i liikmesriike Hiinas toodetud autodele tollitariifide kehtestamise vastu häälestada. Lähiajal selgub, kas lisanduvad tariifid vahemikus 7,8-35,3% tulevad. Eesti on teatavasti selle poolt.
Meie majandus- ja tööstusministril Erkki Keldol oli aga omalt poolt Hiina odavate elektriautode kohta öelda väga huvitav mõte:
"Euroopa Komisjoni uurimine tõestas, et Hiina kehtestatud subsiidiumid on kunstlikult toonud alla elektriautode hinnad Euroopas ja moonutavad sellega vaba konkurentsi. See pärsib Euroopa tööstust ja muudab tarbijatele uued säästlikud elektriautod kallimaks."
Ehk odavnenud hindadega elektriautod on tarbijatele... kallimad? Kui tariifid kehtestatakse, siis muutuvad elektriautod odavamaks? Suurepärane leid - maksud laekuvad riigile ja tarbijad maksavad vähem! Lisaraha tuleb seina seest.
Nädala proovisõiduauto on Škoda Octavia. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar.
Autoteemaline tasskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga, kus keskendume elektriautodega reisimisele ja uurime, kas praeguseks on nendega reisimine tõesti sama pingevaba kui sisepõlemismootoriga autoga.
Küsimuste turmtule all on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Vladimir Niinimäki, kaassaatejuhi rolli täidab elektriautoomanik Ronald Liive. Uurime, millised olid kõigi stuudiosolijate värvikaimad kogemused sõiduulatuse ärevusega ning kas praeguseks on midagi muutunud.
Kas tõesti on võimalik minna elektriautoga reisile samamoodi nagu sisepõlemismootoriga - istud hommikul autosse, mõtled "ma lähen nüüd sinna!" ja asud ilma mingi planeerimiseta teele? Ja seejuures ei satugi hätta?! Selle ilmestamiseks arutame Indreku ja Vladimiri reisi ümber Eesti, Vladimiri rohkem kui 13 000-kilomeetrist sõitu Marokosse ja tagasi (reisi esimene lugu on siin) ning Ronaldi mitmeid retki Euroopas.
Milliseid praktilisi nõuandeid on aga neile, kes elektriautode suhtes pigem äraootaval seisukohal või sootuks negatiivselt meelestatud?
Stuudios on autoajakirjanikud-entusiastid Veli V. Rajasaar, Indrek Jakobson, Vladimir Niinimäki ja Ronald Liive. Head kuulamist!
Seekordne "Istmesoojendus" keskendub taas hobiautodele ning seekord on fookuses showautod. Külas on Andrei Hrustaljov, kelle südameasjaks on lühidalt öeldes maitsekad ning madalad autod.
Mis üldse on "madal auto"? Kas kusagilt jookseb Eesti teid arvestades mõõdetav piir praktilise ja ebapraktilise vahel?
Madal auto ei tähenda alati ainult vedrustuse välja vahetamist või vedrude lühemaks lõikamist - kui hulluks saab madaldamisega minna ja mis modifikatsioone väga ekstreemne projekt veel eeldab? Kuidas aga on sellise autoga liigelda? Kas tõesti võib sellest mingit sõidumõnu leida?
Mis tuuled puhuvad autonäitustel praegu? Millest inspiratsiooni ammutada, kui soov on ka kohtunikele ja publikule positiivselt silma jääda? Kas funktsionaalne võidusõiduauto võib ka autoshow'l auhindu noppida?
Räägime ka radikaalsest tuuningust - mida arvata üle võlli külgkaldega ratastest, liialt laiale veljele venitatud kitsastest rehvidest ja mööda maad lohisevast põhjast? Kas tõesti kehtib showautode puhul "mida rohkem, seda uhkem"?
Maitse selles osas, mis on esteetiline auto, on ajas väga muutuv. Kas vahepeal vihatud 2000ndate aastate alguse stiil koos neoonpõhjavalguste ja massiivsete klaaskiust pampritega on tagasi tulemas?
Kuidas paistab seis meie Eesti tuuningukultuuriga? Vahepeal korraldatud suuremad show'd ja näitused kadusid peaaegu ära - kas ägedad hobiautod lõppesid otsa või kadus korraldajatel huvi?
Ja lõpetuseks - tihti saavad ülimadalad ja näiliselt ebapraktilised autod ka väga palju negatiivset tagasisidet. Kuidas Andrei sellisesse kriitikasse suhtub - kas see hoopis motiveerib?
Stuudios on autoajakirjanik ja -entusiast Veli V. Rajasaar ning autoentusiast Remi Mõngelius, külas käis üks Eesti showautode kultuuri eestvedajatest Andrei Hrustaljov. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Alustame saadet meeldetuletusega - käimas on kuulajamäng! Nimelt läheb Indrek mõõtu võtma ümber Leedu kulgevale marsruudile, mille eesmärk on läbida elektriautoga 1176 km võimalikult kiiresti, ent seaduseid mitte rikkudes. Eelmine rekord on 20 tundi, 28 minutit ja 22 sekundit. Me küsime:
Mis ajaga võistlus seekord võidetakse?
Kas võidab Eesti või Leedu ekipaaž?
Mis pidi (päri- või vastupäeva) võitja Leedule tiiru peale teeb?
Vastuseid saab anda kuni 18. juuli õhtuni, kirjutades saatejuhtidele kas Facebookis või e-kirja vahendusel (veli@accelerista.com ja indrek@accelerista.com) või jättes kommentaar Accelerista Facebookilehele vastavasisulise postituse alla.
Maalt aga hoopis vette - Veli sai kaasa sõita ühes väga kiires paadis. Mida see endast kujutas ning mis tunne on vee peal kogeda umbes 4G suurusi külgjõude?
Uudistest ka: Tallinna abilinnapea Kristjan Järvan kirjutas kliimaministrile, soovitades keelata elektriautode ühistranspordirajale lubamine. Mis vastus saabus ja mis sellest arvata?
Saksamaa lubas jalgpalli EM-i sponsoreerima Hiina autotootja BYD. Kas sellest sponsorlusest oli neile kasu? Vaatame ka, mis toimub EL-Hiina kaubandussõja rinnetel.
Muudetakse määrusi, mis kohandavad Eesti abipolitseinike õigusi ning väärteomenetlust. Kuid ei tasu ehmuda - meile liiklejatena tähendab see pigem head.
Räägime ka kahest uudisest, mis meedias väga suureks ja kirgi kütvaks puhutud - diislikütuse hinnatõus ning automaatse kiiruskontrolli seadmete kohustuslikuks muutmine uutel autodel.
Nädala juubilar on FIAT, nädala Eloni rubriigis aga lubab Musk Euroopa Komisjoniga kohtus tõsisemat sorti tüli kiskuma asuda. Põnev saab see olema igatahes.
Nädala proovisõiduauto on Suzuki Swift. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Alustame automaksu teemalise kuulajakirjaga, kus lisame oma arvamuse tema ennustustele. Kuulutame välja ka järgmise kuulajamängu! Nimelt läheb Indrek mõõtu võtma ümber Leedu kulgevale marsruudile, mille eesmärk on läbida elektriautoga 1176 km võimalikult kiiresti, ent seaduseid mitte rikkudes. Eelmine rekord on 20 tundi, 28 minutit ja 22 sekundit. Me küsime:
Mis ajaga võistlus seekord võidetakse?
Kas võidab Eesti või Leedu ekipaaž?
Mis pidi (päri- või vastupäeva) võitja Leedule tiiru peale teeb?
Vastuseid saab anda kuni 19. juuli hilisõhtuni, kirjutades saatejuhtidele kas Facebookis või e-kirja vahendusel (veli@accelerista.com ja indrek@accelerista.com) või jättes kommentaar Accelerista või Istmesoojenduse Facebooki lehele, kuhu tuleb sõidu alates ka vastavasisuline postitus.
Põgusalt räägime ka kütusest, ent saate peateema puudutab jäätme-, liiklus- ja riigilõivuseaduse muudatusettepanekuid. Siit saaksid muuhulgas lahenduse nii fantoomautode probleem kui ka mure sellega, et jäätmekäitlejad ei võta mittekomplektseid autosid vastu.
Miks president Alar Karis automaksuseaduse tagasi lükkas ning mis veelgi olulisem - mis tõenäoliselt edasi saab? Variante on laias laastus kolm.
Välisuudistest räägime Hiina-Euroopa kaubandussõja seisust, Riviani ja Volkswageni partnerlusest, Elon Muski hüvede paketi kohtuasjast ning segame hulka ka "kollase" uudise Kim Kardashiani uuest autost.
Nädala proovisõiduauto on "Hiina ime" ehk GWM Ora 3. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Kiiretest uudistest - räägime nii värskest maailma kiireimast elektriautost kui ka kütuserubriigis toimuvast. Kommenteerime ka paar saadet tagasi teemaks olnud jalgratturite liiklemist.
Reisiteemasid on ses saates lausa kaks - Veli käis Soomes Ahvenisto ringrajal uue Hyundai Ioniq 5 N-iga sõitmas ning Indrek ja Vladimir tegid Eestile elektriautoga tiiru peale.
Esimene suur uudis on see, et riigikogu kiitis automaksu eelnõu heaks. Eelmise lugemisega võrreldes suuri sisulisi muudatusi ei sündinud, kuid käime maksu sisu siiski üle.
Teine suur uudis on Euroopa Liidu ja Hiina kaubandussõda - EL otsustas 4. juulist kehtestada Hiina elektrisõidukitele (esialgu) ajutised kõrgemad tollitariifid. See otsus on EL-i kahte leeri jaganud ning kardetakse suuremat kaubandussõda, sest Hiina pole ilmselgelt otsusega rahul.
Kolmas oluline teema on liiklusseaduse muudatused, millest nii mõnigi on väga küsitav - muuhulgas hakatakse kõnniteel peatumist reguleerima, kuid selle tulemid paistavad pea eranditult kehvad. Kuid vähemalt saabus seadusesse selgus selle osas, mis foorist peavad lähtuma sõidukid, mis liiklevad ühistranspordirajal.
Nädala Eloni rubriigis vaatame, mida kostsid aktsionärid Eloni 48 miljardi USA dollari suuruse preemia ning firma peakontori Delaware'ist Texasesse kolimise kohta. Lisaks on Elonil kana kitkuda ka Apple'iga.
Nädala proovisõiduauto on Mercedes-Benz EQA. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Värske "Istmesoojendus" keskendub taaskord entusiastiautodele. Sel korral võiks isegi öelda, et entusiastiautode epitoomile - Alfa Romeole.
Vast kõik autohuvilised on kuulnud fraasi "Sa pole õige autoentusiast, kui sul pole olnud Alfa Romeot." Stuudios on külas kaks meest, kellel Alfasid olnud (või on siianigi) pinuga - Leslie Laasner ja Vladimir Niinimäki.
Räägime mõlema mehe autoajaloost ja sellest, kuidas nad leidsid, et just Alfa Romeo on "nende auto." Mis teeb Alfad eriliseks? Kas itaallased teevad midagi teisiti?
Mis on mõlema saatekülalise ägedamad autoreisid Alfa Romeoga ning on nad kunagi ka tee peal hätta jäänud?
Jutuks tuleb ka "vana" ja "uus" Alfa Romeo - millised on veel need viimased õiged Alfad? Aga millise Alfa Romeo Leslie ja Vladimir endale ostaksid, kui piiranguid poleks?
Stuudios on autoajakirjanik ja -entusiast Veli V. Rajasaar ja autoentusiast Remi Mõngelius, külas käisid Alfahoolikud Leslie Laasner ja Vladimir Niinimäki. Head Kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Seekordse juubelisaate teeme täiesti tavapärases võtmes - ei mingeid tagasivaateid ega kokkuvõtteid, vaid ainult uus ja huvitav.
Alustame kuulajamänguga! Saatejuht Indrek Jakobson ja Accelerista kaasautor Vladimir Niinimäki lähevad nimelt varsti 1600-kilomeetrisele Eesti ringreisile elektriautoga Kia EV9. Meie küsimus on - kui palju aega selle laadimisele kulub? Ei pea huupi pakkuma, võib ära oodata asjakohased story'd ja arvata kuni 10nda juunini.
Kuulajakirjas räägime pisut jalgratturitest. Meile kirjutas kutseline juht, kellel pole jalgratturitega ühtegi probleemi, küll aga sportlastega jalgratta seljas. Kuidas nad täpselt sõiduteel liigelda tohivad, uurisime nii seadusest kui ka Transpordiametist.
Liiklusega jätkates - vahepeal on üks ristmik Mustamäel ümber korraldatud. Kas asja pärast, või on tegu ülereguleerimisega? Kütuserubriigis räägime aga ühest suurest lennuõnnetusest, mis võib nafta hinda tarbijatele ebasoodsas suunas kujundama hakata.
Kõrge meelelahutusliku väärtusega ettevõtmise (loomulikult automaksu!) osas on samuti uudiseid. Käime need üle, kuid kas need ka püsima jäävad, näitab aeg.
Autospordist ka - nii professionaalsel kui hobitasandil. Muuhulgas alustas saatejuht Veli oma võistlushooajaga - kuidas sujus ning kas rekordid sündisid?
Loomulikult on juttu ka Elon Muskist, kes püüab Euroopaga "rahu sõlmida". Miks? Vaatame ka, kui kiiresti Eloni rikastumine toimunud on.
Nädala proovisõiduauto on uuendatud Porsche Panamera. Stuudios on autoajakirjanikud Indrek Jakobson ja Veli V. Rajasaar. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris uue osaga, kus keskendume värskematele arengutele autotööstuses, liikluses ja liikuvuses.
Alustame saadet ridamisi kurbade uudistega - teedeehituse jaoks mõeldud raha on läbi aegade väikseim, peaaegu sama kurvad on ka aprillikuu automüüginumbrid.
Eelarveliste puudujääkide tõttu jääb rallikalender hõredamaks Võru ralli võrra, hõredamaks on jäänud ka Vanasadama trammiliini ehituse tõttu trammiliiklus. Kuna suvi on ametlikult käes, jõustusid Pärnus uued, kallimad parkimismäärad.
Juba mõnda aega on käinud tants platvormitöö direktiivi üle - mis loom see täpsemalt on ja kui paljusid inimesi see mõjutab?
Värske jäätmeseaduse muudatus puudutab ka autoomanikke, täpsemalt rehvide ära andmist - kaob piirang, mille kohaselt iga inimene võib tasuta ära anda vaid 8 rehvi aastas. Positiivne!
Automaksu rindel kaalutakse nüüd tasu iga omanikuvahetuse eest - ka riigisiseselt. See tähendaks küll registreerimistasu vähendamist, kuid esialgsete arvutuste kohaselt tooks siiski riigikassasse eelnevalt plaanitust 50% rohkem raha.
Indrek käis Riia autonäitusel ja jagab vahetuid muljeid. Ühel väga olulisel visiidil on ka Hiina riigipea Xi Jinping. Mida võib ta saada loota ning mida see Euroopale tähendab?
Ühe olulise Hiina-visiidiga sai maha ka Elon Musk, kes saavutas kokkuleppe kohaliku tehnoloogiahiiu Baiduga. Kuigi varasem koostöö oli neil niigi käimas, loodab Musk uute arengute toel ka Hiinas Full Self Drivingu käima tõmmata. Kuid mingis mõttes värvib ta end sedasi nurka kinni. Miks?
Nädala proovisõiduauto on Volvo EX30. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga, kus räägime teemast, mis enamasti igav tundub, kuniks seda päriselt vaja läheb - kindlustus.
Selle jaoks on meil külas IIZI liikluskindlustuse tootejuht Triin Kääramees ja kaskokindlustuse tootejuht Kristiina Ritson.
Alustame ajaloost - kuidas käis kindlustuslepingu sõlmimine 90ndatel ja mis praeguseks muutunud on? Liigub linnalegend, et liikluskindlustus hakkab kehtima alles päev pärast internetis sõlmimist - vastab see tõele?
Räägime ka hobiautodest ja kaskokindlustusest. Vanematele sõidukitele käib kaskokindlustuse sõlmimine case-by-case lähenemisega ning on tihtilugu auto turuhinnaga võrreldes ebamõistlikult kallis. Miks?
Hobiautode kõrval on hooajalised sõidukid ka mootorrattad - mis põhimõtted ja erisused nende kindlustamisel kehtivad?
Levinud on ka "kindlustuse hinnaga mängimine" ehk sissekirjutus kusagil väiksema liiklusega vallas või poliisi sõlmimine teise inimese nimele. Kas see toimib veel? Mis juhtub, kui sellist lähenemist kasutada?
Peatume põgusalt ka erinevatel lisakaitsetel ja nendega seonduvatel eksiarvamustel ning räägime sellest, mis hetkest on tegu liikluskindlustuse kahjujuhtumiga. Miks aga tihti parklakõksu sündmuspaigalt põgenetakse?
Miks ei ole meil kaskokindlustuse kahjudele samasugust inforegistrit nagu liikluskindlustuse kahjudele? Kelle initsiatiiv see olla võiks?
Liikuvusele keskenduvale taskuhäälingule kohaselt räägime ka kergliikuritest - paar episoodi tagasi rääkisime, kuidas lõunanaabrid plaanivad elektritõukse ohjama hakata. Mis seis on kergliikuritega kohe arutlusse mineva uue liikluskindlustuse seaduse kontekstis?
Lisaks kardetakse, et muutub ka praegu kehtiv hobiautoomanikele soodne olukord, kus sundkindlustust saab vältida, kindlustades oma sõidukit kasvõi kord aastas. Kas see võib muutuda?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas käisid Triin Kääramees ja Kristiina Ritson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on saate põhiteemaks kliimaministeeriumi püüd elektritõukse ohjata.
Alustame hobiautode teemal - Volvo sai 97-aastaseks ning selle tähistamiseks korraldas Eesti Volvo-klubi traditsioonilise iga-aastase väljasõidu. Indrek käis kohal ja jagab muljeid.
"Häid" uudiseid - 1. maist tõusevad nii diiselkütuse, maagaasi kui elektri aktsiis. Ja kuigi bensiiniaktsiis ei tõuse, tõstsid tanklad siiski bensiini hinda umbes 8 senti liitri kohta.
Kliimaministeeriumi värske eelnõu hakkab ohjeldama nii elektritõukse kui kõnniteedel parkimist. Ühena küsitavatest muudatustest kehtestatakse kergliikuriga liiklejale lubatud maksimaalne joove 0,5 promilli.
Uusim ja pisim Alfa Romeo vahetab nime - eelnevalt pidi mudeli nimeks tulema Milano, kuid nüüd saab sellest hoopis Junior. Miks? Miks see meie arvates hea on?
Nädala sünnipäevalaps on üks Ameerika auto - võiks isegi öelda, et SEE Ameerika auto. Täna 60-aastaseks saav mudel pani aluse tervele uuele autoklassile.
Nädala Eloni rubriigis räägime aga Tesla plaanitavast vähemalt 10% tööjõu kärpimisest. Sest nagu me teame, mühinal kasvav ettevõte... kukub kärpima?!
Nädala proovisõiduautod on Opel Astra Sports Tourer ja Ford F-150. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekordse saate põhiteema on naftahind, mis meie hinnangul OPEC-i püüdlustest hoolimata veel niipea kolmekohaliseks ei kerki.
Alustame hoopis kevadiste teemadega. Loodetavasti on talviste üllatuste aeg möödas ja suverehvid võib lõplikult alla kruttida, kuid ootamatute ilmaolude korral ei ole talverehvid veel keelatud. Ja pöörame tähelepanu ka sõpradele teel - vastavaid liiklusmärke veel väljas pole, konnad aga küll!
1. maist muutub Pärnus parkimiskorraldus. Mida see täpsemalt tähendab - mis piirkonnad, mis parkimistasud, millal? Lisaks on muutumas ka liikluskindlustuse seadus. Vaatame suuremad muudatused üle.
Edasi läheme lõunanaabrite juurde - Lätis muutub elektritõukside liiklusregistrisse kandmine kohustuslikuks, leedukad aga annavad kohalikule keskkonnaametile õiguse liikluses autode tehnilist korrasolekut kontrollida ja vajadusel tossavad autod kordusülevaatusele saata.
Nädala numbrid pärinevad Renault' grupi ja Euroopa autotootjate liidu juhilt Luca de Meolt - kui oluline on Euroopa majandusele kohalik autotööstus?
Räägime ka muutustest seoses automaksuga - Euroopa Komisjon leidis, et plaanitaval kujul meie automaks üldse ei lähe. Seega kas läheb kaklemiseks või mitte, saame jällekord öelda - ega ta samaks ei jää...
Nädala põhiteemana vaatame sügavamalt otsa naftahinnale. Kuigi OPEC tahaks väga hinna uuesti kolmekohaliseks ajada, näitavad kõik märgid, et seda (niipea) ei juhtu. Miks see nii on? Mida aga arvata uudisest, nagu oleks USA president Joe Biden laitnud ukrainlaste rünnakuid Vene naftatöötlemistehaste pihta?
Nädala uuring puudutab autoostjate margitruudust USA-s, nädala kadunuke on Audi TT. Räägime veidi selle mudeli veerandsaja-aastasest ajaloost ning jagame natuke toredaid fakte. Nädala Eloni rubriigis on kaks uudist, mis puudutavad majandustulemusi ning Model 2 ja Robotaxit.
Nädala proovisõiduauto on Renault Espace. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on külas Glen Pilvre, kes muuhulgas liikleb ka üherattalise sõiduvahendiga.
Milliseid üherattalisi liikumisvahendeid üldse olemas on ja mis neid eristab? Misasi on "ürr"? Aga muud tasakaaluliikurid? Mis arengu need läbi on teinud?
Kui vaadata nendega seonduvat seadusandlikku poolt, siis mis takistab täieliku Metsiku Lääne tekkimist? Kas elektritõuksija erineb kuidagi isiklikku kergliiklusvahendit omavast inimesest? Kuidas on lood nende sõiduvahendite kindlustamisega?
Kergliikurite-tasakaaluliikurite ning autode vahele jääb veel üks sõidukikategooria - miks pole mopeedautod ning elektrilised mopeedautod massidesse läinud?
Hoolimata sellest, et Glenil on garaažis hobisõidukina Mazda MX-5, otsustas ta juba kümmekond aastat tagasi oma igapäevaautoks valida elektriauto. Miks?
Kuidas on meil Eestis lood nö elektriautokultuuriga? Taristu? Aga suhtumine elektriautode omanikesse? Mida saaks paremini?
Räägime veidi ka tehisaru arengust ning isejuhtivatest autodest - kellele need tegelikult suunatud on? Kas isesõitjate loomine on vajalik või pigem endale vastu rinda tagumine - teeme, sest saame?
Spekuleerime ka tuleviku liikuvuse osas - millised sõidukid ja kütused võiks koos toimima jääda? Miks aga on auto puhul hääl meie jaoks nii oluline?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas Glen Pilvre. Head kuulamist!
"Istmesoojendus" on eetris autoentusiastidele suunatud ringrajasõidu erisaate teise osaga. Külas on elukutseline ringrajasõitja, esimene eestlane Le Mans' 24 tunni võidusõidul - Martin Rump.
Esimeses osas jäid paljud teemad arutlemata, seega parandame selle vea. Alustuseks räägime suurte võidusõitudega seonduvast logistikast - kui suur on meeskond, kui kaua enne sõitu töö tegelikult algab?
Kui palju on võidusõitjal sõnaõigust auto seadistuses ning kuidas seda inseneridele kommunikeerida? Kas see on pigem hea, kui juht oskab väga detailselt inseneridele juhiseid anda? Kas auto, mis on juhile lihtne ja mugav sõita, võib ka kiire olla?
Kui rääkida hobivõidusõitjatest, siis mingil hetkel tuleb ette mõni piirang või platoo, millest üle ei saa - olgu see stagneeruv ringiaeg või mõni mentaalne blokk. Kuidas neile läheneda ning ennast arendada?
Arutleme ka optimaalse trajektoori teemadel - kuidas eri lähenemisi katsetada ja see protsess metoodiline hoida, et pärast oleks ka midagi kasulike andmete või parema ringiaja näol kaasa võtta?
Räägime ka veidi edasijõudnumatest sõidutehnikatest ning sellest, millal võiks harrastajal olla õige hetk neid praktiseerima asuda. Kuidas näiteks turvaliselt harjutada trail braking'ut või auto pedaalidega roolimist? Kuidas aga tunneb ära päriselt hea juhi?
Millised viimasel ajal välja tulnud autofilmidest Martinile isiklikult meeldivad? Millistes filmides näeb päris tõetruud võidusõitu?
Lõpetuseks räägime isikliku auto valikust - kas võidusõitja ihkab ka igapäevaelus erilisemat autot? Mis üldse teeb auto eriliseks ja annab talle hinge?
Stuudios on autoentusiastid Veli V. Rajasaar ja Remi Mõngelius, külas käis Martin Rump. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord räägime muuhulgas uutest trahvimääradest ja nende võimalikust mõjust liiklusele.
Alustame kuulajaküsimuse vastuse ja kuulajamängu võitja välja kuulutamisega. Õige vastus on loomulikult Mitsubishi Montero - just sellise nime sai hispaaniakeelsetel turgudel Mitsubishi Pajero.
Võtame pikemalt ette uued trahvimäärad - hoiatustrahvide maksimummäär tõuseb 300 euro pealt 420 peale, iga "üle sõidetud" km/h maksab nüüd 5 asemel 7 eurot. Tõusis ka trahviühik - pikalt püsinud 4 euro asemel on see nüüd 8 ning maksimaalne trahv väärteo eest 1200 asemel 2400 eurot. Kuidas see liiklusele mõjuda võiks?
Kajastame ka väiksemaid Eesti uudiseid nagu Vanasadama trammiliini ehitust puudutav ning järjekordne nimemuutus autoturul - Autobonist sai nüüd Auto Bassadone. Turule ilmus ka huvitav teenus nimega Flex, mis võimaldab endale kuni aastaks kuumaksu eest auto soetada. Neti teel!
Räägime ka automaksu eelnõu hetkeseisust ning hoiatame 19. märtsi hommikul liiklejaid võimalike ummikute eest seoses ühe erakonna aktsiooniga.
Eurominutite rubriigis räägime Euro 7 arengutest ning kurikavalast plaanist hakata Hiinast imporditud elektrisõidukeid maksustama. Samas pääses terve mõistus ühes olulises asjas võidule - Euro NCAP ei anna enam viietärnist turvalisushinnangut autodele, mille olulisemate funktsioonide juhtimine käib vaid ekraani vahendusel. Braavo!
Venelased said Ukraina sõjas hakkama omapärase, et mitte öelda absurdse lükkega, minnes rindele soomustamata ATV-dega, mis meenutavad pigem golfikärusid. Kuidas see nende jaoks lõppes, on ootuspärane.
Ralliminutites teeme juttu täienevast rallikalendrist ning olulisest muudatusest - 2022. aastal kohustuslikuks muudetud hübriidsüsteemid kaovad WRC-autodest ning ühe auto hinnapiiriks seatakse 400 000 eurot. Loodetavasti motiveerib see nii mõndagi vana olijat tagasi rallisse tulema.
Lisaks teame nüüd, et Apple'i autot siiski ei tule ning Rivian lansseeris lubatud ühe auto asemel lausa kolm mudelit. Elon Musk aga on viimase paari nädalaga teinud palju. Liiga palju, et seda siin kokku võtta.
Nädala proovisõiduauto on Mitsubishi Eclipse Cross. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord on külas kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu.
Alustame algusest - kliimaministeerium on üpris uus organisatsioon. Miks see loodi ja mis on selle ülesanded? Mis on kliimaseadus? Kuidas ja millega liikuvuse asekantsler ise liikleb?
Loomulikult keskendume pikalt automaksule - mis on selle eesmärgid lisaks riigieelarve täitmisele? Kas sellele oleks olnud teisi alternatiive? Kas saatekülalise hinnangul on praegune seis hea, või saaks midagi paremini?
Miks on automaksule nii vähe erandeid? Mis saab autokultuuri kui ajalooväärtuse säilitamisest, kui ka museaalid maksu alla pannakse? Mis saab fantoomautodest?
Tegeleme ka müüdimurdmisega - alates kõlakatest, et Saksamaa autotöösturid on endale lobistanud loa toota üha suuremaid ja raskemaid autosid, kuni kuulduseni, et töös on vanemate autode remondikeeld. Mis on tõsi, mis kuulujutt?
Räägime ka liikuvuse tulevikust üldisemalt - mida liiklejad ootama peaksid? Tulemas on nii liikluskindlustuse seaduse kui liiklusseaduse muudatused, mida see meile tähendab? Millised suuremad teede-ehituse projektid töösse minemas on? Ja mis saab meie rahvuslikust lennufirmast?
Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson, külas käis kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu. Head kuulamist!
Autoteemaline taskuhääling "Istmesoojendus" on eetris värske osaga. Seekord räägime muuhulgas sellest, mida uut ja huvitavat näeb Genfi autonäitusel.
Alustame üleskutsega: järgmises saates tuleb meile külla kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu. Kui teil on küsimusi, mida kindlasti esitama peaksime, siis saatke need meile kas artikli lõpus toodud kanalite kaudu või meilidele veli@accelerista.com või indrek@accelerista.com.
Eurominutite rubriigis räägime juhilubadele kehtivate nõuete ühtlustamise kavast Euroopa Liidus - kuidas seda tehakse, tundub väga mõistlik ja tervitatav. Selle raames vaatame natuke ka liiklussurmade statistikat Euroopas ja Eestis.
Kütuseturul on toimunud mitmeid kõikumisi, mis seda põhjustanud on ja kas on lootust olukorra paranemisele? Kust üldse praegu kütus peamiselt Euroopasse jõuab?
Kuna eelmine saade jõudis väga vähe eetris olla, kordame kuulajaküsimust: millist autot ei saanud hispaaniakeelsetel turgudel müüa, sest selle nimi tähendas "pihkurit"? Mis nime see mudel neil turgudel kandma hakkas?
Saate põhiteemaks on Genfi autonäitus, mis pärast nelja-aastast pausi jälle toimub - kuigi tavapärasest väiksemana. Väljas on vaid üheksa suuremat kaubamärki, kuid avalikkuse kõrgendatud autohuvi tõttu esitlevad mitmed tootjad oma mudeleid ka näituselt väljaspool. Mida uut paistab?
Selgunud on ka Euroopa aasta auto 2024, samal ajal tuli maailma vanim autotootja välja ametliku seisukohaga lükata planeeritud mudelivaliku elektrifitseerimist edasi.
Räägime ka BYD lähenemisest Euroopasse autode toomisele, Riviani personalimuudatustest ja kiikame maailma suuremate autofirmade tippjuhtide rahakottidesse. Nädala Eloni rubriigis räägime Cybertrucki väidetavatest roosteprobleemidest ja sellest, kuidas Tesla insener sellele vastas.
Nädala proovisõiduauto on Volkswagen Amarok. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
Seekord arutame autoteemalises taskuhäälingus "Istmesoojendus" muuhulgas turundusterminite üle - misasi näiteks on päriselt linnamaastur?
Küsisime mitmed säärased automõisted Transpordiameti käest üle ning muuhulgas uurisime ka, millised elektrisõidukid millistel ühissõidukiradadel liigelda tohivad ja millisest foorist juhinduma peavad - kas autode või ühissõidukite omast?
Vastame ära eelmise saate kuulajaküsimuse ning küsime ka uue: millist autot ei saanud hispaaniakeelsetel turgudel müüa, sest selle nimi tähendas "pihkurit"? Mis nime see mudel neil turgudel kandma hakkas?
Vastame ka kuulajale, kes tundis huvi selle kohta, mille alusel täpsemalt autosid filmidesse ja seriaalidesse valitakse.
Autotööstuse uudistest räägime rendifirma Hertz otsusest müüa maha 20 000 elektriautot - kolmandik oma elektrilist sõidukiparki - vaid 12 kuud pärast seda, kui suur elektrifitseerimise strateegia ette võetud sai.
Volkswagen pistab aga Hiinas rinda nn uiguuri probleemi või dilemmaga, milles lendavad suured süüdistused sunnitöö rakendamise osas. Millised on tootja võimalused? Etteruttavalt - neist ükski pole väga hea.
Nädala Eloni rubriigis räägime Eloni soovist saada 55 miljardi USD suurune "hüvitiste pakett" ehk megapreemia ning otsusest kolida kõik oma ettevõtmised Delaware'ist minema.
Nädala proovisõiduautosid on seekord kaks: Honda e:Ny1 ning uuendatud Toyota Yaris. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!
"Istmesoojendus" on eetris autoentusiastidele suunatud erisaatega, kus sukeldume ringrajasõidu maailma. Külas on elukutseline ringrajasõitja, esimene eestlane Le Mans' 24 tunni võidusõidul - Martin Rump.
Alustame algusest - kuidas tekkis Martinil huvi rajasõidu vastu ning kuidas käis progressioon professionaalsesse sõitu? Kas seal on mingeid "otseteid"?
Kas tõesti pole võimalik karjäär mootorispordis, kui sa pole maast madalast karti sõitnud? Millised "stopperid" on neil, kes hiljem alustavad ning kas neil on üldse lootust tempos püsida?
Kui suur vahe on elukutselistel ja nö "gentleman driver"-itel? Aga neil, kes näiteks GT Academy kaudu sõidusimulaatorist päris võistlusauto rooli pääsenud on?
Kui oluline on võidusõitjale trenn sõidusimulaatoris? Kas hooajaväliselt nühivad simulaatorit sõita kõik elukutselised juhid ning mis sellest kasu on? Kas simulaatorisõit võib kinnistada ka halbu harjumusi?
Räägime ka üliolulisest aspektist, mis tihtilugu võistluste varju jääb - füüsiline trenn. Millised jõud ringrajasõitjatele eri klassides mõjuvad ning kuidas keha sellega harjutada, millele eriti rõhku panna?
Kõiki saatejuhtide küsimusi ei jõudnud ammugi läbi käia, seega tuleb Martiniga lähitulevikus ka teine episood, kus püüame rohkem keskenduda sellele, millised autod talle endale päriselt meeldivad, kuidas rajasõiduga alustada soovija seda teha võiks ning kuidas oma tulemusi parandada.
Stuudios on autoentusiastid Veli V. Rajasaar ja Remi Mõngelius, külas käis Martin Rump. Head kuulamist!
Alustame liiklusuudistega - Haapsalu suunale on pandud uus kiiruskaamera, Vineeri-Pärnu mnt ristmikul on liikluskorraldust muudetud ning Tallinnas on mitmes kohas kehtestatud senisest madalam piirkiirus.
Räägime ka parkimisest - elektriautode tasuta parkimise lõpetamisest Tartus kuni palju furoori tekitanud parkimistasude kolmekordistamiseni linnamaasturitele Pariisis.
Apple on oma auto kohta uued tähtajad ja eesmärgid välja käinud ning oma esimese sõidu tegi maailma suurim kruiisilaev Icon of the Seas.
Eurominutite rubriigis on teemaks üleliidulised karistused liiklusrikkumiste eest - hääletati muuhulgas, mis rikkumiste eest juhtimisõigus võetakse ning kui kiiresti peaks info liiduriikide vahel liikuma.
Kordame ka üle käesoleva aasta rallikalendri ning räägime lühidalt Otepää talverallist, kus Indrek kohal käis. Galeriid ja kokkuvõtet saab vaadata siit.
Üle pika aja on meil uus kuulajaküsimus: mis on see mitte enam toodetav automudel, mis jagab nime ühe Baltikumis, sh Eestis praegu tegutseva restoraniketiga? Vastata saab, nagu ikka, meie sotsiaalmeediakanalites või kirjutades veli@accelerista.com või indrek@accelerista.com.
Saate põhiteema on 2023. aasta kokkuvõte: automüük Eestis, Euroopas ja üle maailma ning Eesti liiklusaasta. Mis olid enimmüüdud autod ning kas mõni mudel saavutas selle tiitli ka mitmel turul? Võtame kokku ka Tesla 2023. aasta tulemused ning Elon Muski tulevikuennustused ja -lubadused.
Nädala proovisõiduauto on KGM Torres. Stuudios on autoajakirjanikud Veli V. Rajasaar ja Indrek Jakobson. Head kuulamist!